The Last Remnant

The Last Remnant

Många har länge sett fram mot The Last Remnant, det senaste spelet från rollspelsfabriken Square Enix. Petter #2 har kämpat mot en hackande skärmuppdatering för att sätta ett betyg

Jag och Thomas Blichfeldt, redaktör på vår danska systertidning, har länge haft en diskussion om hur mycket utrymme tekniska problem ska få ha när man avgör vilket betyg ett visst spel ska få. Diskussionen liknar väl den eviga problematiken kring objektiva versus subjektiva recensioner - hur överseende får man egentligen vara? Ska buggar och liknande missöden få dra ner ett betyg på ett spel som du älskar?

The Last Remnant är ett sånt där spel där det tekniska ofta kommer i vägen för det rent spelmässiga. Det hackar, spottar och fräser med jämna mellanrum, striderna kan ibland bli rena uppvisningar i fallerande skärmuppdatering och när texturer ibland kan ta flera sekunder på sig att läsas in är det svårt att inte ta sig för pannan och svära lite extra, trots att här i grunden faktiskt finns ett bra spel.

Det här är inte mindre än pinsamt, det är inte bara en lustig bugg (som när en karaktär i Fallout 3 plötsligt fastnade svävandes 20 meter ovanför marken och vägrade röra på sig, trots upprepade hagelskott mot benen) som man kan skratta lite åt. I The Last Remnant händer det direkt, i den första striden, och spelet sätter direkt en standard för hur det kommer fungera efter det. Det gäller inte bara strider där skärmen fylls av fiender utan även när enbart ett fåtal karaktärer är inblandade. Medan Epic har full koll på sin egenproducerade Unreal-motor verkar Square Enix inte riktigt fått till mekaniken och förstått sig på hur de skulle använda den på bästa sätt.

Att jämföra The Last Remnant rent grafiskt med spel som Gears of War 2 kanske kan tyckas orättvist, men i ärlighetens namn är det svårt att inte göra det. Även i härlig HD-upplösning är spelet inte speciellt snyggt rent visuellt, konturerna är alldeles för kantiga och omgivningarna känns i vissa lägen smått föråldrade. Synd, för karaktärsdesignen kan vara underbar, om än ganska klyschig.

Vi snackar japanskt rollspelstänk ut i fingerspetsarna, androgyna män och kvinnor i spexiga kläder, och det är svårt att inte älska det, uppvuxen på Final Fantasy som man trots allt är. Vissa av dem är dessutom rent av apcoola och några av spelets raser hade nästan kunnat uppnå samma kultstatus som moogles om utvecklarna bara lade lite krut på det.

Samtidigt så lider Last Remnant av flera klyschor, speciellt storymässigt och karaktärsmässigt. Square Enix (på tiden de var två rivaliserande företag) må ha varit med och uppfunnit rollspelsmallen för sådana här spel, men ibland blir det lite för mycket och det hade varit skönt att få uppleva något nytt snart. Röstskådespelarna är klart godkända (även om huvudrollsinnehavaren, Rush, är lika irriterande som i de flesta andra, moderna japanska rollspel), men musiken ger snabbt en huvudvärk som enbart kommer från att man har hört den förut - alldeles för många gånger.

Stridssystemet är dock en frisk fläkt i en annars ganska klyschig soppa - du bygger ihop egna enheter av flera olika karaktärer, enheter som sen delar på hälsa och specialförmågor, och tar sedan med dem ut på slagfältet. Det finns en hel del utrymme för experimenterande och lekande här, precis som när man försöker bygga ihop den ultimata kombinationen av enheter i valfritt (någerlunda nytt) Civilization-spel. Striderna kräver en hel del tänkande och utspelar sig gärna i en större skala än i andra japanska rollspel, där det ofta är du och dina kompisar som slåss mot ett par fåtal monster. Räkna med att det tar ett tag innan du har koll på alla lustiga termer som Last Remnant använder sig av, dock.

Någon större frihet ute i världen finns det tyvärr inte, då du mest teleporterar dig fram och tillbaka mellan punkter på olika kartor (eller så gör spelet det åt dig). Det fungerar, men jag gillar det inte speciellt, då jag föredrar att få röra mig fritt och få ta del av naturen och omgivningar mellan de olika platserna. Det är knappast något som gör spelet bättre än sämre, men personligen får jag inte samma känsla för en värld, speciellt en så detaljerad som i Last Remnant, utan att kunna ta in större delar av den. Jag saknar till och med de ganska gräsliga världskartorna som Square Enix älskade att använda sig av för snart 10 år sedan.

Jag vill så gärna älska Last Remnant, jag hade stora förhoppningar på det och har länge gått och suktat efter ett riktigt bra asiatiskt rollspel till Xbox 360. Jag vill uppleva ett storslaget och gripande äventyr ännu en gång och även om Last Remnant har en hel del att erbjuda på det planet så trillar det ofta över sig själv och lyckas inte leverera hela paketet. Strissystemet är förvisso kul och engagerande, handlingen över medel och flera av karaktärerna gillar jag instinktivt. Förutom Rush, då. Jag tror faktiskt jag hatar honom lite.

Bara måste, måste, måste du ha ett japanskt rollspel den här sidan av julen - absolut, satsa pengar på Last Remnant. Kan du leva med alla dess tekniska, pinsamma problem genom att stoppa huvudet i sanden och ignorera att de finns, så kommer du säkert rådigga det här. Jag önskar dock att Square Enix hade gett utvecklarna lite mer tid att optimera och fila på koden och förhoppningsvis fått ordning på de frekventa laddningstiderna samtidigt.

Last Remnant hade kunnat vara mycket mer än så här, tyvärr. Det är helt klart ett bra spel, det finns mycket - inte minst stridssystemet - som talar för det. Men irritationsmomenten blir helt enkelt för många för att spelet ska kunna nå de högre betygen. Jag väntar fortfarande på att bli hänförd, Square Enix.

The Last RemnantThe Last RemnantThe Last RemnantThe Last Remnant
7 / 10
+
Intressant stridssystem, bra story, mysiga karaktärer, godkända röstskådespelare
-
Värdelös skärmuppdatering, hemsk musik, mycket laddningstider

Jonas Mäki
Vi har sett honom förr, Rush Sykes. En ung man med feminina drag (och sockersöt popfrisyr) som bara bryr sig om sin lillasyster, men som kort efter att Last Remnant börjar får hela världens ansvar på sina spensliga axlar. Japanskt rollspel standardmall 1-A. Square tar än en gång den säkra vägen. Vad vi inte sett förr är däremot Last Remnants story som är en av de mest vuxna och välskrivna som Square Enix någonsin bjudit på. Här finns gott om politiskt rävspel och grym dialog.

Tyvärr känns det ofta som att Square Enix fått stressa för att få Last Remnant klart till årets julhandel. Trots att man använt sig av Epics Unreal 3-grafikteknologi (Gears of War-spelen) dras Last Remnant med ojämn och störig bilduppdatering och flera små grafikbuggar som stör helheten. Alla dessa småmisstag känns extremt märkliga med tanke på att detta är Square Enix största satsning på flera år och man har lagt ner väldigt mycket arbete på att skapa en levande värld som ska hålla för en hel rad uppföljare (tydligen).

Tanken är att skapa ett mer avancerat och vuxet alternativ till Final Fantasy, något som bland annat yttrar sig i det nästan alltför komplexa stridssystemet. Storyn är även tyngre och kräver din fulla uppmärksamhet och antalet viktiga personer är så stort att det nästan är tufft att hålla rätt på alla. Men de grafiska missar som finns i Last Remnant och känslan av att Square Enix genat och slarvat för att få ut spelet i tid drar ned betyget. Och när man dött i en stor, svår strid och får spela om en hel halvtimme för tredje gången tappar jag faktiskt lite av sugen att få veta hur det egentligen ska gå för Rush och hans vänner. Här finns definitivt en hel del potential, men jag vill se en mer genomarbetad produktion i en eventuell uppföljare. 6/10

The Last RemnantScore

The Last Remnant

RECENSION. Skrivet av Petter Mårtensson