Record Run

Record Run

Harmonix, studion som gav oss Guitar Hero, Rock Band och Just Dance, släpper ett av tidernas sämsta musikspel...

Tänk dig själv. Du har precis fyllt en hel flyttlåda med vinylskivor, allt från Led Zeppelin till Peps Persson, betalat för dig, och vill bara hem och rocka när en bilist plötsligt susar förbi och knycker hela rasket rakt ur dina händer. Klart man blir förbannad. Då är det inte så konstigt att man slår på den groovigaste låten man har tillgänglig på sin freestyle och sätter iväg längs med trottoaren i jakt på förövaren, och när man ändå gör det kan man såklart passa på att dansa lite grann. Gärna så nära lyktstolpar, brandposter, blomlådor och byggarbeten som möjligt. Det ger ju mest poäng. Och swagger.

Record Run är något så ordinärt som ett musikspel där det gäller att styra sin karaktär i takt till musiken. Hinder dyker upp i precis rätt takt och duckandet för dessa, vilket sker genom ett svep över skärmen med fingret, blir därmed per automatik en vansinnig, dödsföraktande dans med plattformsinslag. Som pricken över i:et kan jag dessutom importera mina egna låtar direkt från telefonen. Klappat och klart.

Record Run
Designen är ungefär lika trist som texturerna är kantiga.

Så är tanken i alla fall, men redan under den första låten blir det tydligt att man har misslyckats kapitalt. Att det faktiskt är Harmonix, spelvärldens meste musiklegendar, som ligger bakom Record Run blir snabbt helt otänkbart. Spelets medföljande musik är anonym, trist och händelselös, vilket såklart kantar ett musikspel rätt ordentligt. Lägg därtill att synken mellan det visuella och låtarna inte stämmer alls, och du har en renodlad katastrof. Jag ser och förstår att hindren kommer på fjärdedelarna i musiken under spelets andra bana, men jag kan aldrig sluta mig till musiken. Det visuella släpar nämligen med någon åttondel för att ibland variera sig, sticka iväg och öka istället.

Och värre blir det när jag importerar mina egna låtar. Odds Are med Barenaked Ladies, en låt med supertydligt fjärdedelsmönster framfört av trummaskin, spelas för fulla muggar medan Record Run tycks placera ut hinder slumpmässigt i hopp om att spelaren inte ska märka att musik och bana inte hör ihop längre. För det gör de inte. Inte alls. Ännu sämre blir det när jag utmanar spelet med lite, lite klurigare musik, såsom Paper Doll med John Mayer. Komplicerad jazz såsom Pinzin Kinzin med Avishai Cohen Trio är inte att tänka på alls.

Record Run
Spelets superduperläge, som du uppnår genom att undvika många hinder i rad, ser såhär skruvat ut. Dessvärre sker ju förstås ingenting med musiken, eftersom att du valt den själv.

Om jag lyckas undvika ett par hinder i rad så aktiveras en slags boost som vrider och vänder på världen och dess färger i vad som hade kunnat se ut som en härligt surrealistisk trip, men då detta inte sker i samband med något särskilt parti i musiken känns det hela naturligtvis fullständigt meningslöst. När Barenaked Ladies fortsätter tralla på mitt i versen är det enda som hänt att banan bytt färg.

Det blir aldrig sådär vansinnigt läckert som på musikbanorna i Rayman Legends. Här finns inget crescendo, och glädjenivån ligger därför ständigt mellan ljummen och milt exalterad över att man åtminstone lyssnar på musik som man valt själv, fast med den konstanta insikten om att man hade kunnat gjort något roligare samtidigt. Blunda, exempelvis. Eller spela vilket annat mobilspel som helst med musiken i spelet avslagen, som jag ändå brukar göra varje dag. I jämförelse med exempelvis Bit. Trip Runner, där man skulle kunna memorera banorna efter musiken och spela med förbundna ögon om man så ville, blir det direkt skrattretande.

Record Run
Ett mörbultat och sorgligt Harmonix som nog helst drar ett streck över Record Run, innerst inne.

Så, vart landar vi då? Jag skulle gå så långt som att säga att det här en skymf. En skamfläck för studion som gav oss Dance Central, Guitar Hero, Rock Band och Amplitude. Ett taktlöst musikspel där omsorgen och kärleken till såväl musiken som spelaren har slängts ut genom fönstret. Då spelar det naturligtvis ingen roll att man inkluderat ett rankingsystem, eller ens att spelet är helt gratis. Record Run är trasigt ända in i märgen. Bortom all räddning. Undvik så gott det går.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+
Gratis, snygg logo
-
Horribel synkronisering mellan ljud och bild, usel spelkontroll, variationsfattigt, ful grafik, skamligt taktlöst

Petter Hegevall
Folket bakom Rock Band måste vara ordentligt desperata. Att dra sitt namn i smutsen med ett Iphone-spel av den här horribla kvaliteten kan aldrig vara ett särskilt smart beslut. För Record Run är ett av de mest meningslösa, slarviga och framförallt tråkiga mobilspel jag testat på flera år. Det enda som fungerar är presentationen som känns väldigt mycket Guitar Hero III. 2/10

3
Record RunScore

Record Run