Ninja Gaiden

Ninja Gaiden

Ryu Hayabusa har lämnat Dead or Alive-turneringen för att gå på ett eget äventyr, nämligen nyversionen av det snart 20 år gamla Ninja Gaiden.

Utvecklarna Team Ninja är inte precis kända för att stressa fram sina spel. Allt de tar för sig försenas med minst ett år, men håller å andra sidan oförskämt hög nivå när de väl släpps. Ninja Gaiden är Team Ninjas skrytprojekt som ursprungligen var tänkt för Dreamcast, till vilken utvecklingen av spelet startade redan 1999. Sedan dess har spelets stöpts om och finputsats. Enligt chefsproducenten Tomonobu Itagaki är Ninja Gaiden till Xbox deras fjärde version av spelet och dessutom världens bästa spel. Men Gamereactor är inte så lättflirtade, vi har givetvis hårdtestat.

Huvudpersonen Ryu Hayabusa känns säkert igen från Dead or Alive-spelen, där han huserat sedan han slutade äventyra i Ninja Gaiden-serien för över ett decennium sedan. Nu är han dock tillbaka med besked och är huvudperson i ett actionäventyr som lämnar konkurrensen långt bakom. Det är snabbt, vansinnigt snyggt, erbjuder smarta pussel, har ett djupt stridssystem och är utmanande till tusen.

Att spela Ninja Gaiden är ren fröjd. Figuren på skärmen gör precis som man vill och flera funktioner kräver ingen knapp för att fungera. Tar man sats och springer mot en vägg så hoppar Ryu upp och springer på den och man ramlar aldrig ned från någon kant eftersom figuren automatisk griper tag i den när man missar och går över. Det ger ett väldigt friktionsfritt spelande som inte kräver att man lär sig massa komplicerade rörelser och mister liv i onödan. Vad som däremot ligger på spelets minuskonto är kameran som på små ytor kan vara osamarbetsvillig. Innan man blivit varm i kläderna och vant sig vid att ofta centrera kameran med R-knappen har man hunnit bli frustrerad både en och två gånger.

Karakteristiskt för de gamla Ninja Gaiden-spelen var svårighetsgraden. Även detta Ninja Gaiden är makalöst svårt och det är verkligen ingen enkel match att slå sig fram genom spelet. Att klara en enda boss är en utmaning som heter duga och man måste hela tiden se till att in absurdum lära sig hur motståndaren rör sig samt se till att det hela tiden hushålls med föremål som ger extra energi. Att slösa allt på en gång gör naturligtvis det fortsatta äventyrandet till en verklig pina då det är ganska snålt med påfyllningen. Personligen njuter jag av den väl tilltagna utmaningen som gör att man verkligen får kämpa för att komma någonstans. Jag inser dock även givetvis att Ninja Gaiden helt enkelt kommer att vara på tok för svårt för somliga. Ninja Gaiden på lägsta svårighetsgraden är markant svårare än de flesta andra spel är på sin högsta inställning.

Inga strider i Ninja Gaiden känns omotiverade. Ninjor slänger sig mot dig från klippor, hoppar ned från kyrkotorn eller bara står och väntar runt hörnet. Det finns flera sorters ninjor som alla kämpar på olika sätt och det gäller att lära sig vilken sort som gör vad. Dessutom är de oroväckande smarta och kommer inte att göra några onödiga självmordsattacker. Varje strid i spelet känns därmed underhållande och spelet känns aldrig repetitivt, trots alla strider. Skulle man råka illa ut finns också chansen att använda Ninpo, en teknik som gör oerhörd skada på fienden och ger en stunds andrum. Att inte ha använt sin Ninpo-attack gör dock att man får högre rang i slutet av banorna, så det gäller att välja när de behövs med omsorg.

Jag kan inte låta bli att ständigt hänföras över hur makalöst snyggt Ninja Gaiden är både tekniskt och designmässigt. Playstation 2 skulle brinna upp om den försökte sig på något liknande, det finns helt enkelt ingen like till Ninja Gaiden rent grafiskt på konsolmarknaden idag. Absolut inget har lämnats åt slumpen, precis allt går att detaljgranska utan att man någonsin finner tillstymmelse till fusk. Då är ändå Ninja Gaiden ett både långt och varierat äventyr med mängder av olika miljöer. Ryu besöker militärbaser, åker luftskepp, besöker moderna städer, nattklubbar, slåss på sjaskiga bakgårdar och smyger sig in i antika ruiner under spelets hela 16 kapitel. Banorna är dessutom fullständigt gigantiska och utan laddningstider, alla ackompanjerande av skön och oväntat tung musik.

Det är svårt att avgöra när Ninja Gaiden utspelar sig. Å ena sidan återfinner man klassiska ninjor, svärd och tempel samt primitiva mekaniska luftskepp av det slag som var populärt vid förra seklets början. Å andra sidan finns toppmoderna helikoptrar, skjutvapen och neonskyltar. Team Ninja har helt enkelt skapat en egen värld i en egen tidsålder, som gjord för hjältedåd. Och mycket riktigt är historien i Ninja Gaiden oväntat bra och innehåller ett bra mycket större persongalleri än vad som är brukligt i denna typ av spel. Ryus jakt på hämnd efter att hans by plundrats har så många oväntade vändningar att jag blir uppriktigt imponerad över hur hårt man ansträngt sig för att berätta en god story i ett spel som egentligen inte skulle behöva någon. Spelets dialoger är både välskrivna och bra framförda av skådespelarna. Man kan också välja mellan både engelskt och japanskt tal, en funktion fler borde erbjuda i sina spel.

För att ge spelet extra dimensioner finns över 20 vapen tillgängliga i spelet. De är alla markant olika och inget finns med bara som utfyllnad. Att slåss med svärd är till exempel helt annorlunda mot att slunga en jättehammare, vilket i sin tur inte är detsamma som att ur förstapersonsperspektiv skjuta en pilbåge. Dessutom behövs flera av vapnen för att lösa spelets pussel. Väggar ska slås sönder, det ska skjutas pilar på knappar och liknande. Runt om på banorna ligger också 50 små gyllene skarabéer. Dessa är väl dolda och en sann utmaning att finna, men hittas många belönas man med unika föremål samt det gamla klassiska spelet Ninja Gaiden från NES. Dessutom finns mängder av andra saker att låsa upp, såsom plasmasvärd, andra gamla Ninja Gaiden-spel och diverse olika ninjakostymer. Jag är inne på mitt tredje varv i spelet och kämpar på med att finna allt. Spelets karaktär gör att det håller för flera genomspelningar, även sedan man vet hur det slutar.

Jag älskar verkligen Ninja Gaiden. Det är vansinnigt kul att spela, utmaningen ger något att bita i och det är så läskigt snyggt att man tappar hakan. Kameraproblemen till trots, detta är det absolut roligaste jag haft med min Xbox på mycket länge. Ryu gör vansinniga attacker, pratar med storbystade blondiner, slåss med gigantiska cyborger, löser kluriga problem och tar sig an horder av fiender medan han studsar mellan väggar och hustak i jakten på hämnd. Är du beredd på en lika underhållande som tuff utmaning finns inget att tveka över, Ninja Gaiden får man bara inte missa.

Ninja GaidenNinja GaidenNinja GaidenNinja Gaiden
9 / 10
+