Svenska
Gamereactor
recensioner
James Bond 007: Quantum of Solace

James Bond 007: Quantum of Solace

Efter Rare och EA är det Activisions tur att göra spel av agenten med rätt att döda. Ett bra val känns det spontant som, efter att ha avnjutit det sannolikt mest actionfyllda Bond-spelet någonsin...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sånär som på Goldeneye 007 har James Bond i spelform alltid varit en ganska tragisk soppa av mediokra titlar där flera olika utvecklare slitit sitt hår för att förvandla de ganska banala filmerna till bra spel. Länge hade EA licensen till agenten med licensen att döda, men fick aldrig riktigt till honom i spelmässig form. Därför lät man härom året istället värste konkurrenten Activision köpa upp rättigheterna till Bond.

Och att det är en ny utvecklare märks. Istället för finess och tredjeperson vankas ren action, nästan på samma premisser som i gamla Goldeneye 007. Det smäller överallt, automatkarbiner smattrar konstant och tempot är skyhögt uppskruvat, vilket osökt för tankarna till hektiska Unreal Tournament-stridigheter. Som spelmässig twist kan man dessutom galant glida in och ta skydd bakom objekt på samma sätt som i Gears of War. Tjurrusar du mot en fiende dyker det även upp ett litet minispel som låter dig elegant dräpa en fiende med någon kampsportsliknande attack.

En ganska blandad kompott, med andra ord, och även om det saknas precis alla former av nytänkande känns det ändå märkligt fräscht med tanke på att det trots allt är ett filmlicensspel. Quantum of Solace är hela tiden synnerligen rättframt och enkelt och det är aldrig några tveksamheter var man ska gå härnäst. Banorna är tydligt snitslade och pusslen är aldrig mer avancerade än att dra i en spak eller på sin höjd skjuta sönder en övervakningskamera.

Jag har nog aldrig sett ett spel med så mycket scriptade (förutbestämda) sekvenser i ett spel tidigare som i James Bond 007: Quantum of Solace. Överallt kommer explosioner, saker som rasar, objekt som förändras och liknande vilket faktiskt fungerar ganska cineastiskt. Det gör dock att man som spelare mellan varven tappar kontrollen och inte har full koll på allt som händer runtomkring Bond bland alla jättelika explosioner. Det är svårt att få känslan av om det var en handgranat som briserade eller något förutbestämt som är ofarligt trots att det ser ut som att en vätgasbomb just exploderade halvmetern från gamle James.

Detta är en annons:

All fläskig action och vinande kulor till trots känns det hela tiden som att något fattas. Själva storyberättandet är nämligen oerhört fattigt och mycket berättas bara i dialoger utan film underladdningssekvenserna mellan banorna. Har man inte sett filmen Quantum of Solace innan är det kort och gott hopplöst att få något grepp om handlingen. Något som känns synd på ett annars bitvis riktigt trevligt spel.

Ett annat minus är fienderna som mestadels tycks bestå av statister betalda för att agera billig kanonmat. De är ingen match för en dry martini-sörplande agent, och suget efter att få göra annat än jaga livet ur livströtta motståndare gör sig ofta påmint när man obehindrat skjuter ned tio arga fult stridsklädda elitsoldater. Dessutom spricker illusionen av att de lever ofta av att de är så tydligt styrda av Bond.

Man kan ha en riktigt fet eldstrid utanför ett rum med öppen dörr och se att det sitter en handfull fiender där inne. Men så länge man inte går in dit bryr de sig inte och man kan i lugn och ro bekämpa de man håller på med utan att de kommer till undsättning. Jag fick lite flashbacks från Call of Duty 3 som också utvecklades av Treyarch där fienden betedde sig på exakt samma sätt.

Activision hann som bekant aldrig få ut något Bond-spel baserat på filmen Casino Royal. Något man tar igenom i James Bond 007: Quantum of Solace där man genom tillbakablickar får spela om vissa passager från Craigs första film, inte minst den parkour-inspirerade inledningen där Bond jagar en illsnabb och smidig Haitier på en byggarbetsplats, vilket dels är den filmens bästa scen, men även bästa banan i Quantum of Solace.

Detta är en annons:

Man kan tycka att allt skoningslöst skjutande i James Bond 007: Quantum of Solace borde ske på bekostnad av Bond-känslan. Så känns det dock aldrig och den nya filmen är dessutom precis så actionpackad att det är rimligt med allt skjutande. Häftiga stunts avlöser varandra i högt tempo och man hinner aldrig riktigt känna efter medan Bond skuttar mellan hus med hjälp av busstak, skjuter ned prickskyttar på operor och bekämpar helikoptrar samt - såklart - förför damer.

Speciellt snyggt kan man inte anklaga James Bond 007: Quantum of Solace för att vara, även om det bitvis glänser till. Ömsom känns det hur fräscht som helst med träffsäkra omgivningar och ömsom känns det som ett lågupplöst Xbox-spel. Vad man dock inte kan ta ifrån det är den suveräna bilduppdateringen som givetvis är ett resultat av att spelet baseras på samma grafikmotor som Call of Duty 4: Modern Warfare. Trots skönhetsfläckarna känns ändå det grafiska som ett av spelets starkaste kort, inte minst ovan nämnda parkour-bana som är snyggast av dem alla.

När du tröttnat på storyn (och det kommer du att göra, det finns några riktiga rötägg till banor) finns multiplayer att variera sig med. Upp till 12 personer kan göra upp online i Quantum of Solace i flera spelsätt, däribland Bond vs Bond och Golden Gun. Även om det är ett trevligt inslag lever multiplayer-stödet inte alls upp till spel som Call of Duty 4, och lär knappast underhålla några längre stunder. Bond ska spelas för storyn, helt enkelt.

Där EA alltid ville för mycket men inte lyckades genomföra idéerna känns Quantum of Solace som det motsatta. Här saknas alla former av nytänkande, men genomförandet är istället ganska väl utfört. Det flyter bra, känns actionfyllt men börjar efter en stund kännas lite enahanda och monotont vilket i slutändan gör att jag trots allt aldrig orkar spela mer än några banor i stöten.

James Bond 007: Quantum of SolaceJames Bond 007: Quantum of SolaceJames Bond 007: Quantum of SolaceJames Bond 007: Quantum of Solace
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Extremt högt tempo, bra spelkontroll, bitvis riktigt snyggt, massiv action
-
Dåligt storyberättande, variationsfattigt, några kassa banor, tjatig musik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Petter Hegevall
Jag hade inte hoppats på särskilt mycket. Min korta testspelning av James Bond 007: Quantum of Solace under Games Convention 08 gav inte direkt mersmak. Men efter att ha spenderat åtta timmar med pussmuns-utrustade tristesspellen Daniel Craig (i digital form) är jag både nöjd och belåten. Activision har gjort helt rätt. Slängt bort sävliga pretentioner och skapat ett hårt, snabbt, enkelt och spelmässigt stabilt actionspel med bra grafik. 7/10

Medlemsrecensioner

  • CapYx
    Format: PS3 Quantom of solace kan jag stolt säga är ett av mina favorit spel till Playstation 3. Jag är inte precis ett stort hardcore james bond... 8/10
  • Zemlan13
    format: Xbox 360 Detta är ett härligt FPS spel som är kul att spela men kampanjen tar lite väl lång tid (kanske på grund av att man spelar... 7/10
  • Homer S
    Format: Xbox 360 Denna gång är det senaste Bond-spelet ingen besvikelse. Treyarch levererar det mest actionfyllda Bond-spelet någonsin, baserat... 8/10
  • arvidd
    Om du gillar James Bond och förstapersonsskjutarspel så är detta definitivt någonting för dig. Spelet bygger både på händelserna i filmen... 7/10
  • Imperial scout
    EA gav upp och sa upp säg Bond licensen. Activision tog över och Treyarch fick utveckla det. Men kan det bli lika bra som Bond spelen EA... 7/10
  • Erixonprof
    Jaa! Vad kan man säga om detta spel. Det finns inte så mycket att säga faktiskt. Spelet är fem timmar långt. Fem timmar som innehåller kasst... 7/10
  • Kappe_cool
    James Bond är tillbaka i ett nytt och fräsht spel! Och jag är riktigt förvånad! Licens spel brukar inte vara så bra, men ibland är dom det.... 8/10

Relaterade texter



Loading next content