Sacred 2: Fallen Angel

Sacred 2: Fallen Angel

Sacred har fått en uppföljare och Petter Mårtensson har spenderat alldeles för långa timmar med det. Sugen på att spela det? Tänk om...

Ibland undrar jag om Sacred 2: Fallen Angel faktiskt vill bli spelat eller om det bara försöker uppmana mig att stänga av. Jag har svårt att tolka det som något annat när spelet aktivt förolämpar mig. "Du missade, nybörjare", häcklar det mig. Vid ett tillfälle vänder jag till och med om och går tillbaka dit jag redan varit när det poängterar att jag inte är tillräckligt "utvecklad för det här området", utan att fatta att det är jag visst, det var visst bara ännu en i raden av förolämpningar som spelet slänger ur sig.

Men vi börjar från början - fem minuter tidigare sitter jag och skrattar högt framför datorn. Dels på grund av de klasser man kan välja mellan är så otroligt irriterande att det handlar mer om att välja vilken som är minst patetisk istället för vilken som verkar roligast att spela. Mitt val faller på dryaden, som klädd i fjädrar och bikini ska ge sig ut för att bekämpa ondskan. Men mitt skratt beror också på spelets introduktionsfilm, som påminner om en tysk fantasy-version av Power Rangers. Den gamla tecknade He-man-serien från 80-talet ligger i lä, Sacred 2 är det som gäller nu.

Då har jag inte ens börjat spela. Jag har skrattat så mycket att jag nästan gråter och bjuder hem kompisar enbart för att titta på filmen. En kompis vägrar tro mig när jag berättar för honom hur dåligt den är, men blir helt lamslagen när han fått se mästerverket. "Jag trodde inte dig, jag ville ändå ge det en chans", säger han chockad. Jo då, precis så patetiskt är det.

Sacred 2 är, i grund och botten, ett typiskt fantasy-actionspel där det ska klickas med musen så att fingrarna blöder. Diablo, och dess uppföljare, gjorde det här bra för tio år sedan. Sacred 2, släppt i oktober 2008, kommer inte i närheten av samma spelkänsla och spännande äventyr som Blizzards klassiker. Grafiken och designen känns omodern, jag får känslan av att jag har spelat gratisspel som har varit bättre. Faktum är att om det här hade varit gratis hade jag nog sett det i ett annat ljus, som ett ambitiöst projekt och något som eventuellt hade kunnat bli något. Nu är det ett spel som krängs för fullpris, vilket gör att det inte längre finns några ursäkter.

I en tid då de flesta av oss väntar på Diablo III finns det absolut ingen ursäkt att göra ett så här dåligt spel. Det må finnas en värld att utforska, men det finns ingen som helst motivation till att utforska den. Mount & Blade, som också släpptes precis, ger mycket mer tillbaka när man lägger ner mycket tid i det, och det finns egentligen ingen anledning att välja Sacred 2 framför det två år gamla Titan Quest. Visst kan man ha kul lite då och då, visst så kan klickandet med musen skapa ett nästan hypnotiskt stadie då man tappar bort tiden. Men det är extremt sällan.

Det finns inte mycket lockande med Sacred 2. En intressant handling hade kanske gjort det bättre, men den existerar helt enkelt inte. En intressant värld hade eventuellt gjort mig lite mer sugen på att fortsätta spela, men något sådant erbjuder spelet inte. Att man kan välja mellan god och ont gör ingen egentlig skillnad, kameran driver mig konstant till vansinne, och att hacka loss på oinspirerande monster ger i princip ingenting. Att leta efter ny utrustning känns inte speciellt lockande heller, då jag ändå ser ut som en idiot vad jag än har på mig.

Spelets röstskådespelare saknar helt inlevelse, deras dödsrepliker är så skrattretande roliga att jag nästan inte kan hålla mig från att fnittra. "Det här är inte en bra dag att dö på" påpekar en mesig halv-alv när min inkvisitor klubbar ihjäl honom (eller henne, jag vet inte, spelet verkar inte göra något skillnad när den väljer skådespelare för rollen) på en stig ute i skogen. Tack, det var bra att veta.

Visst, man kan spela tillsammans med andra över nätet och det är ju alltid uppskattat - men det börjar också bli standard så jag vet inte riktigt hur mycket extra poäng man bör ge Sacred 2 för det. Men att spela med en kompis är ju alltid kul och till och med ett ganska värdelöst spel blir automatiskt lite roligare när man är fler som delar smärtan. Kudos till Koch för det.

Diablo III kommer nästa år, kan du inte hålla dig borta från klicka-sönder-musen-genren tills dess så rekommenderar jag en omspelning av Diablo II istället för det här. Sacred 2 håller helt enkelt inte tillräckligt hög klass. Det är tråkigt, fult, träigt och luktar dynga större delen av tiden. Usch, säger jag bara.

Nu blev jag på dåligt humör, jag blir nog tvungen att ta en titt på den där introduktionsfilmen igen. Jag kommer nog inte avinstallera Sacred 2 på ett tag, alla behöver vi lite humor här i livet.

Sacred 2: Fallen AngelSacred 2: Fallen AngelSacred 2: Fallen AngelSacred 2: Fallen Angel
04 Gamereactor Sverige