Saints Row 2

Saints Row 2

Småtöntigt? Japp. Småfult? Japp. Kul? Något så alldeles fruktansvärt... Vi har provat på det hårda livet som ghetto-gangstah i den enorma lekstugan Stilwater som erbjuder mer att göra än någon annan stad i spelhistorien

Jag inser såklart att en majoritet av er som läser detta har sin uppfattning klar på förhand och är övertygade om att Saints Row 2 inte alls kommer bli lika "phat" som Grand Theft Auto IV. Och på flera sätt har de naturligtvis rätt, det är exempelvis inte grafiskt lika imponerande och här saknas både bra dialog och en blytung story. Men när det kommer till spelmässig frihet, saker att göra, minispel och rent jävla vanvett är det Saints Row 2 som vinner, och det överlägset.

Precis som i föregångaren har Saints Row 2 ett överdrivet ghetto-tema som serveras med bling, parodidoftande attityd och mängder med fånig gangsta-lingo. Det varvas "aight brattha" med "yo" och "matthafakka" så friskt att jag knappt vet om jag ska skratta eller gråta. Samtidigt är blingbling en oerhört viktig statuspryl och man har fortfarande en separat mätare för att visa hur mycket respekt man har.

Det hela vore direkt löjeväckande om Saints Row 2 verkligen försökte vara seriöst. Men lyckligtvis har Volition god självdistans och vet exakt hur deras spel uppfattas och därför försöker man aldrig spela på några känslosträngar med hjälp av en tung story utan bjuder istället på den mest barnsligt underhållande lekstuga jag någonsin upplevt. Tänk Grand Theft Auto: San Andreas i ett intimt möte med Crackdown och TV-serien Jackass.

När spelet startar vaknar din hjälte från det förra spelet upp efter den våldsamma explosionen på båten som gjorde att han hamnade i koma. Han har fått så grava skador att läkare fått rekonstruera hans ansikte, vilket i praktiken betyder att du kan ändra på honom och få honom att se ut exakt hur du vill. Till och med byta kön om du hellre vill spela med en tjej. En handfull år har förflutit och ditt gamla gäng är försvunnet, staden Stilwater kraftigt förändrad och du själv ligger på ett fängelsesjukhus för att kunna dömas till dödes den dag du vaknar ur din koma.

Givetvis har man inga planer på att dö utan startar en brutal flykt från det Alcatraz-liknande fängelset på en ö utanför Stilwater. En flykt som sätter an stämningen perfekt för resten av spelet genom att vara så totalt överdriven att man inte annat än kan småle och helt ryckas med av berg-å-dalbanan Saints Row 2. Det skjuts ned polishelikoptrar, stjäls polisbillar som används som murbräckor, det körs polisbåt och bankas så mycket snut att mina fingrar och tår inte räcker för att hålla reda på alla.

Redan kort efter att spelet startat har man alltså så mycket polismord på sitt samvete att man skulle kvala in som den sannolikt värste brottslingen i USA:s historia. Och värre ska det bli när man bestämmer sig för att starta upp sitt gamla gäng, 3rd Street Saints. Något som föranleder en brottsturné utan dess like där gamla ledare måste fritas och nya medlemmar värvas.

En del gamla bekanta dyker dock upp tidigt. Carlos har exempelvis frivilligt hamnat i fängelse för att frita dig och presenterar sig som en bror till en gammal medlem i 3rd Street Saints. Utan hans hjälp hade det aldrig blivit ett andra äventyr och han får snabbt en löjtnantsposition. Men vem är hans bror egentligen? Även Johnny Gat dyker snabbt upp. Efter händelserna i det första spelet har han dömts till döden för drygt 300 mord.

Han fritas av dig under rättegången i spelets inledningsskede och slår sig samman med din huvudperson som andreman i 3rd Streets Saints. Vapenfixeringen är lika stor som sist och han bär inte gärna något lättare än det tyngsta maskingeväret. Flera andra ansikten dyker upp på milt sagt oväntade platser, vilket för mig som älskade det första Saints Row känns lite som en klassträff där jag får återse gamla bekanta bara för att inse att klassens ljus blivit en lodis och värste bråkstaken är företagsledare.

Precis som i Saints Row finns en karta som visar hur många kvarter av Stilwater du erövrat. Genom att ta dig an fem rivaliserande gäng, var och en med egen story, växer ditt område undan för undan. Du får fler och coolare tillhåll som du i bästa The Sims 2-anda kan pimpa precis som du vill ha dem, fler garage att lagra stulna bilar i och en allmän känsla av välstånd baserat på gangstercash.

Men för att få dessa pengar och för att få den respekt som krävs för att ta sig någon vart i Saints Row 2 måste du göra uppdrag. Hitta på tokerier. Klottra. Utforska. Ja, bara leka omkring precis som man gör i exempelvis Crackdown. Storyn är sekundär och det absolut viktigaste är att ha kul. Här får man åka omkring med en septisk tank och spruta bajs på hus för att sänka värdet på bostadsområden, köra folkrace, testa lyckan med försäkringsbedrägerier, prova på destruction derby, spätta på i brinnande go-karts, utforska piratskepp, råna butiker, knega som bilbortforslare, kuta naken genom folksamlingar, gå med i en fight club och prova på base jump. Och det är ändå bara första timmen.

Till skillnad från i Grand Theft Auto IV där snuten lackar ur av en körning mot rött ljus är polisen mesigare i Saints Row 2. Det ger gott om möjligheter att ställa till med totalt vansinne utan alltför svårhanterliga konsekvenser. Stillwater har också moderniserats och byggts om och blivit en metropol med framtidsanda. Gamla stadsdelar som var sjaskiga har blivit fina och ibland har gamla high fashion-kvarter degenererats. Hamnen har svämmats över, trailerparkeringar för white trashs har tillkommit och liknande. Allt har dock gemensamt att det konstruerats för att fungera som lekstuga proppad med galenskap, som direkt uppmuntrar till att bete sig så illa som det överhuvudtaget går.

Dessutom finns flera typer av båtar, jetskis, gokarts, flygplan och annat för att hålla dig sysselsatt under lång tid då alla dessa har unika utmaningar att klara av. Alla bilar, helikoptrar och liknande som du hittar (nåja, stjäl) kan för övrigt lagras i ditt garage för att användas när du känner för det. Även om bilfysiken helt klart kunde ha varit bättre, är det fortfarande en imponerande samling av kärror Volition knåpat ihop.

För dig som vill ha ännu större frihet går det att skräddarsy ditt gäng precis som du önskar. Det finns gott om kläder att förse huvudpersonen med, allt från finkostymer till ninjadräkter och piratutstyrslar. Allt detta kan du sedan beordra ditt gäng att dra på sig om du känner för att exempelvis ha ett japansk gäng av ninjas med svärd som främsta specialitet. Det går naturligtvis utmärkt att använda damkläder till herrar och vice versa för komisk effekt, om man nu önskar det. Man kan även styra sin kos mot en tatuerare för lite tribals eller åka till en plastkirurg som hjälper dig att modifiera ditt ansikte för att du verkligen ska kunna se ut precis som du vill hela tiden.

Det är milt sagt hysteriskt mycket att göra och man vet knappt var man ska börja. Och det bästa är att inget av ovanstående behöver göras ensamt, utan Saints Row 2 stödjer co-op rakt igenom från början till slut. Bara att be en polare dyka över för att lira lite, kanske be någon tillfälligt ansluta sig om du har problem med ett uppdrag eller något liknande. Man kan hoppa in när som helst, var som helst och till skillnad från i exempelvis Mercenaries 2 kan spelarna befinna sig i varsin ände av Stilwater om de så önskar och göra saker helt oberoende av varandra.

Onlinestödet slutar dock inte där utan självfallet finnas det även möjligheter att dänga andra online. Förutom uppenbara inslag som dödsmatchliknande spelsätt där man ska skjuta sina motståndare, har Volition lagt allt krut på något som kallas Strong Arm. Det påminner egentligen om själva storysystemet där två gäng slåss mot varandra och för pengar köper nya kvarter. Flest kvarter i slutet av omgången vinner. Här är det upplagt som en massa grenar där du dels ska måla över motståndarnas taggar, delta i olika typer av brottslighet och såklart de till att skada dina motståndare. Även om det är både mastigt och rörigt till en början växer det och känns snart som en av de mest varierade onlineupplevelserna jag varit med om.

Visst hade Saints Row 2 kunna vara betydligt snyggare än det är (speciellt Playstation 3-versionen ser onödigt urvattnad ut), bilfysiken är inte den bästa och dialogen angränsar till det pinsamma. Men jag glömmer snabbt bort allt sådant varje gång jag sätter mig med spelet och får verkligen kämpa för att kunna sluta spel.

Saints Row 2 är en lekstuga på samma sätt som Crackdown och känns egentligen mer som en vidareutveckling av Grand Theft Auto: San Andreas snarare än en konkurrent till Nico Bellics äventyr Grand Theft Auto IV. Det är fyllt till bredden med osmaklig Jackass-humor, är oerhört ytligt och vid en första anblick lite småtöntigt. Men jag älskar det, som tusan.

Saints Row 2Saints Row 2Saints Row 2Saints Row 2
9 / 10
+
Massor att göra, varierat, bra onlinestöd, enorm frihet, mycket humor, skön musik, intuitivt
-
Aningen enkel grafik, småtöntigt

Petter Hegevall
Spelkontrollen känns snortight, möjligheterna är oändliga och tempot överdrivet supertokigt. Jag flyger halva tiden då jag är ute och kör, hoppar över korsningar, bilen sprängs, jag flyger ur (i mitt plommonstop) och hittar snart en ny bil. Snor kärran med kärringen i, och tar henne som gisslan. På radion spelas "False Pretense" med The Red Jumpsuit Apparatus och solen skiner. Livet som gangsta is nice. 8/10

• killermm
    I det här spelet är det inte så serieöst som i grand theft aouto IV. I spelet är det typ grupper som äger olika städer som vi tar över. I... 10/10
  • Gamble1221