Castlevania: Lords of Shadow 2

Castlevania: Lords of Shadow 2

Mercury Steam drar inspiration från Symphony of the Night när de bjuder upp till dans med sin sista del i Castlevania-serien. Vi har satt betyg...

Konami har varit effektiva på att dela in sina Castlevania-fans i olika läger. Detta genom att markant och ofta förändra reglerna för hur spelen ska spelas. Där det första spelet i serien bjöd på en rad svåra utmaningar som krävde tålamod och eftertanke skakade uppföljaren om spelmekaniken genom att tvinga spelaren att upprepa samma handlingar olidligt många gånger i rad - en sorts primitiv variant på det som skulle komma att bli seriens kliv in i rollspelsgenren.

Därefter har vi förstås njutit av det röjiga och linjära Super Castlevania IV, vi har sett Symphony of the Night utnyttja konceptet på bästa möjliga sätt och vi har följt seriens tragglande steg in i tre dimensioner. Castlevania: Lords of Shadow 2 tycks ha inspirerats främst av Symphony of the Night, men det går också att dra räta linjer till God of War, Devil May Cry, Prince of Persia och Metroid. Draculas gigantiska slott öppnar sig bit för bit i takt med att Gabriel Belmont växer sig starkare, och känslan av framsteg är ständigt närvarande när jag får besöka nya områden och besegra allt farligare monster.

Castlevania: Lords of Shadow 2
Playstation 3 och Xbox 360 pressas till bristningsgränsen medan PC-versionen konkurrerar med en del betydligt tjusigare titlar.

Nytt för den här gången är bland annat möjligheten att själv ändra kameravinkel samt stänga av quick time events helt. I övrigt är mycket sig likt från 2010 års föregångare Castlevania: Lords of Shadow. Det gäller fortfarande att hacka och slasha, pussla och plattforma sig fram, och framförallt miljöerna imponerar på ett sätt som föregångaren helt enkelt inte klarade av. Långa korridorer leder till stora salar fyllda med hemligheter och gömda prylar, olika vägval leder till olika platser beroende på vilka färdigheter jag lärt mig, och hela upplägget känns betydligt mindre linjärt än tidigare.

Förbättrad bilduppdatering och närmast vansinnig detaljrikedom till trots, är det tydligt att Castlevania: Lords of Shadow 2 utvecklats till förra generationens konsoler i en tid då de flesta mest troligt är sugna på att byta upp sig till Playstation 4 eller Xbox One. Visst märks det att Playstation 3-enheten får jobba ordentligt för att mäkta med, men grafiken är som sagt inget som får mig att kippa efter andan.

Castlevania: Lords of Shadow 2
Mercury Steam ville uppnå samma fria känsla av utforskning som i Castlevania: Symphony of the Night och har därför skapat en öppnare spelvärld med olika vägval och så lite laddningstider som möjligt.

Ljudbilden är däremot suverän liksom filmsekvenserna och röstskådespelet. Musiken framförs av den största orkestern någonsin i spelsammanhang vilket får Castlevania: Lords of Shadow 2 att låta mer som en påkostad Hollywood-rulle än ett klassiskt Castlevania-spel. Stora körer, pampiga stråksektioner och bultande rytmpartier sätter en mäktig och lyxig prägel på hela äventyret, och audiofiler bör definitivt kika närmare just av den anledningen.

Den som bara trycker på alla knappar den får tag på i rasande takt kommer att missa hela poängen och tjusningen med det avancerade och förfinade stridssystemet. Att lyckas ducka för att sedan dela ut en slagserie, ducka igen och till sist avsluta det hela med en svulstig avrättning delar inte bara ut bonusar såsom att ge tillbaka hälsa och dela ut extra skada - det är också mycket, mycket roligare än att bara hamra hjärndött på slagknappen. Under spelets gång låser du upp nya färdigheter som gör dig starkare. Dessa sträcker sig från nya combos till mer funktionella alternativ som låter dig utforska slottet i större utsträckning.

Castlevania: Lords of Shadow 2 är med andra ord ett toppenspel sett till de allra flesta aspekter - tjusig grafik, historisk musik, toppenbra röstskådespel, skaplig story och vanebildande strider - men ett par skavanker drar dessvärre ned helhetsintrycket. Detaljrikedomen i bakgrunden kan ibland göra det svårt att se vart man ska bege sig härnäst, och det blir förstås extra svårt att tolerera blinda hopp med korsade fingrar när serien varit synonym med extremt tydlig bandesign i snart 30 år.

Castlevania: Lords of Shadow 2
Innan äventyret är slut hinner du besöka såväl nutid som dåtid, uråldriga fabriker och högteknologiska laboratorium, Draculas slott och helvetet självt.

Varje gång man missar det där hoppet sjunker hälsan varpå man teleporteras tillbaka till avsatsen, och när hälsomätaren till sist slår i botten slussas man till en game over-skärm varpå man tvingas gå genom menyerna för att så småningom, efter mycket väntan och suckande, komma tillbaka till exakt samma avsats. Huruvida det här verkligen är nödvändigt eller ett resultat av undermåligt speltestande har jag ingen aning om. Frustrerande är det i vilket fall.

Men för det mesta är det som sagt både roligt, mäktigt, pampigt och imponerande. Entusiaster av genren kommer att njuta i fulla drag medan fans av serien kommer att kunna tacka av Mercury Steam som lämnar den på ett värdigt sätt. Tillhör du båda lägren är det bara att tacka och ta emot.

8 / 10
+
Pampig och påkostad musik, härliga strider, långt äventyr, bra röstskådespel, imponerande grafik