I Am Legend

I Am Legend

Will Smith är sista människan på jorden i I Am Legend

Om man verkligen tänker att Will Smith skulle bli den sista människan på jorden tycker jag faktiskt inte att det skulle vara ett så dåligt val. Killen har ett perfekt familjeliv med tjusig fru och spralliga barn, han är begåvad och har ett utsökt sinne för humor, ett attraktivt utseende plus att han är stenrik. Tänk om sista människan på jorden skulle vara en socialbidragstagande skelögd eremit med fertilitetsproblem och Scary Movie-humor? Inte så lyckat.

Hur som helst. Ett försök att bota cancer leder till att stora delar av mänskligheten utplånas och de fåtal som överlever muteras till en hybrid mellan zombies och vampyrer. Den lilla vetenskapliga blundern gör Robert Neville (Will Smith) till den sista människan på jorden. Varför just han klarat sig vet han inte men när han inte går och snackar med skyltdockor och lyssnar på Bob Marley gör han allt för att hitta ett botemedel och bejaka drömmarna om att trots allt finna andra överlevande.

Ett problem med I Am Legend är att precis som att Will Smith framstår som den perfekta människan så gör hans karaktär Neville det samma. Även när han bryter ihop så gråter han perfekt och får panik med stil. Han är djurvän, familjefader, har en lyckad karriär, balanserat psyke och gör sina armövningar varje kväll. Det finns något omänskligt felfritt över honom samtidigt som han ska representera mänskligheten.

Sedan har jag aningen svårt för symboliken i filmen med fjärilar och den nästan religiösa synen på ödet. Filmen har helt enkelt genomgått en fulländad Hollywood-make over i förhållande till boken som den bygger på. Sedan har det ju sagts en del om monstrerna i filmen och hur effektmässigt undermåliga de ser ut. Det finns inget som gör publiken så glad som att när de får klaga på effekterna i en jättedyr film. Och visst, "zombyrerna" hade kunnat få en visuellt mer tilltalande utseendemönster även om jag inte tyckte det var någon katastrof.

Som motvikt är det ödelagda Manhattan där natur och vilddjur tagit över stadslandskapet hysteriskt snyggt gjort. Den postapokalyptiska känslan infinner sig direkt och det är onekligen jäkligt coolt att se New York folktomt. Plus även för att man hittat en viss aktualitet i handlingen och bakgrunden till viruset. I Am Legend blandar och ger alltså, underhållningsvärdet sviktar dock aldrig och det är värt mycket i sammanhanget.

DVD-utgåvan från Warner är en trevlig 2-discare. Den andra skivan innehåller ett alternativt slut på filmen som har sagts vara kontroversiellt men det vet jag inte om det är korrekt marknadsföring. En gäng featurettes finns också med, över 20 stycken olika räknade jag till även om de flesta var väldigt korta. Första discen innehåller fyra animerade kortfilmer om virussmittans spridning, några av dem är riktigt sevärda. Ytterligare en del smått och gott finns på disc nummer två.

Ljudet är riktigt, riktigt bra trots avsaknad av något framträdande soundtrack. Istället är det tystnaden som framhävs med hjälp av andetag, prassel osv. Bilden är också kanonbra även om filmen kommer mer till sin rätt på en riktigt stor bioduk.

I Am LegendI Am LegendI Am Legend
7 / 10

I Am Legend