Naruto: Clash of Ninja Revolution

Naruto: Clash of Ninja Revolution

Stor bråkfest i världens galnaste ninjaby Konoha. Vi har provat det första riktigt välgjorda och exklusiva Wii-fightingspelet som faktiskt är värt att spana in

De flesta spelare är väl bekanta med Naruto i dagsläget, vare sig de följer mangan eller inte. Spelen har ju stått som spön i marken, trots att serien egentligen aldrig sålt speciellt bra här i väst. Möjligen ett bevis på hur mycket animé som faktiskt laddas ned över nätet. Men oavsett allt sådant, kommer nu Naruto: Clash of Ninja Revolution. En fightingserie som i Japan går under det klatschiga namnet Naruto: Gekitô Ninja Taisen och sedan länge är uppe i fyra delar.

Här i Europa har vi dock inte sett röken av dem och bara fått de betydligt svagare Naruto: Ultimate Ninja-spelen till Playstation 2 samt halvdassiga Nintendo DS-spel (jag räknar inte med Naruto: Rise of a Ninja eftersom det är ett västerländskt spel). Men nu är det alltså äntligen dags, och jag har goda nyheter. Naruto: Clash of Ninja Revolution är trots att det baseras på ett gammalt japanskt spel en riktig höjdare.

Naruto: Clash of Ninja Revolution är i allt väsentligt ett fightingspel i samma anda som Capcoms gamla Power Stone. Fyra ninjor möts i en liten ring och drabbar samman. Däremot saknas helt kraftbonusar och liknande och istället är det helt och håller din fingerfärdighet som avgör vem som vinner i slutändan. Att spela fyra personer samtidigt brukar vara detsamma som vansinne. Nu har jag varvat Naruto: Clash of Ninja Revolution med Super Smash Bros. Brawl och fått ta del av två fundamentalt olika typer av partyfighting.

I sistnämndas fall är det kaos, svårt att planera sitt spelande och kraftbonusar ställer hela tiden reglerna på ändå. I Naruto: Clash of Ninja Revolution är det kall beräkning som gäller. Timing är så oerhört mycket viktigare och att lära sig bra slagkombinationer är ett absolut måste. Den mer beräknande spelstilen gör även att det aldrig blir lika rörigt på spelplanen och för att verkligen undvika att man slår på någon annan än den man tänkt sig låser man smidigt fast sitt sikte på den tänkta motståndaren.

Det leder till rent djävulska situationer där en riktigt grym spelare plötsligt kan dra på sig övriga tre motståndares vrede genom att spela fegt, bara leda eller vara lite bättre. Genom att blixtsnabbt byta färg på den pil som visar vem man ska slå på kan man få en situation där tre personer teamar ihop sig mot en. När jag satt och spelade skrek alla för full hals: "Blå pil, blå pil", när den som hade blå livmätare för tillfället ledde. Sådana ohederliga allianser brukar spricka lika fort som de börjar och man vet aldrig när någon vill dela ut ett tjuvnyp.

Även spelsystemet i Naruto: Clash of Ninja Revolution briljerar genom att vara oerhört lättillgängligt så vem som helst kan sätta sig ned och hamra motståndare. Från det går det sedan enkelt att fördjupa sig nästan hur mycket som helst som i exempelvis spel som Dead or Alive 4 eller Tekken 5. Det är en styrka eftersom det därmed blir ett spel alla kan ha kul med.

Min egen personliga Naruto-favorit, både i mangan och i spelet är Gaara. Förutom honom finns runt 20 figurer från Narutos universum träffsäkert avbildade i Naruto: Clash of Ninja Revolution. Alla har de sina signaturattacker och beteenden. Att göra Narutos säregna Shadow Clone Technique (Kage Bunshin no Jutsu är hur läckert som helst och på glad amatörnivå går dessa dunderspecialare in nästan varje gång. I takt med att man blir bättre måste man dock variera sitt spelande mer och först se till att motståndaren är satt ur balans innan man försöker sätta in de avgörande stötarna.

Vill du inte slåss mot polare kan du spela igenom hela seriens story i fightingform. Och visst, egentligen är ju allt väsentligt i Naruto dess slagsmål så det känns förvånansvärt naturligt samtidigt som utvecklarna lyckats både variera striderna och ge dem teman som får dem att kännas lite "utanför" vanlig fighting. På ett bra sätt.

Hela tiden medan man spelar låser man upp nytt material vilket gör att Naruto: Clash of Ninja Revolution hela tiden känns fräscht. Nya figurer, nya banor och liknande. Vilket tyvärr känns ganska behövligt då det faktiskt saknas onlinestöd som en följd av att detta ursprungligen är ett Gamecube-spel och dessutom har några år på nacken. Något som kostar en betygspinne eftersom det därmed blir onödigt svårt att avnjuta Naruto: Clash of Ninja Revolution fullt ut, det vill säga på fyra spelare.

Även det grafiska tappar lite av det faktum att ett bredbildsläge saknas. Återigen, ett gammalt Gamecube-spel, men det är naturligtvis ingen ursäkt när spelet kommer nu och ska bedömas mot andra titlar. Lyckligtvis är animationer och annat synnerligen välgjorda och grafiken härligt cell shadad vilket gör den sköna serien rättvisa. Det räddar upp det hela till en acceptabel nivå, även om ett bredbildsläge hade varit pricken över det berömda i:et.

Sammantaget måste jag ändå säga att jag älskar Naruto: Clash of Ninja Revolution och även med Super Smash Bros. Brawl i åtanke (bedömt som endast ett fightingspel) är detta det bästa slagsmålsspelet till Wii hittills. Ett spel som är väl värt att spana in även för er som inte följer historien om världens absolut gapigaste ninja. Naruto.

Naruto: Clash of Ninja RevolutionNaruto: Clash of Ninja RevolutionNaruto: Clash of Ninja RevolutionNaruto: Clash of Ninja Revolution
8 / 10
+