Dark Messiah of Might & Magic: Elements

Dark Messiah of Might & Magic: Elements

Med Dark Messiah of Might and Magic Elements vill Ubisoft andas in lite liv i ett PC-spel som inte blev någon supersuccé

För en tid sedan köpte jag Dark Messiah of Might and Magic på PC och mer eller mindre njöt av det konstant. Visst, delar av miljödesignen var hämtad direkt från soptippen de så kallade dynamiska rollspelselementen var rätt så ytliga och det blev efter ett tag rätt så repetetivt, men jag gillade det ändå. Striderna var ofta underhållande och dynamiska samt att man kunde använda sig av omgivningen för att ta livet av sina fiender. Vassa föremål, eld, bohag och stup bidrog alla till trevliga strider.

Handligen är tämligen ordinär, man tar rollen som en lärljunge som tar steget till att bli en riktig krigare och på vägen måste man plocka på sig artefakter, nycklar, information och gömda skatter. Efter en inledningsritual hamnar man direkt i hetluften och finner sig slåss för sitt liv mot både gigantiska monster och allehanda demoniskt oknytt. Medan handlingen mer eller mindre är ointressant är det ändå actionmängden som ska tillfredställa spelaren. Detta då den vanliga vapenfesten varieras med miljöer där man kan använda sig av både det ena och det andra för att ta kål på sina fiender. Med allt från dödsriddare till demoner och gigantiska spindlar kommer man att få sig en hel del att göra. Det finns ett par riktigt läckra ögonblick som gör att spelet står ut och ger något hyfsat unikt till upplevelsen.

Med Dark Messiah of Might and Magic Elements vill Ubisoft andas in lite liv i ett PC-spel som inte blev någon supersuccé. Det inledande uppdraget i PC-versionen var ett rätt så slätstruket och tråkigt sådant där man fick lära sig grunderna i spelet. I Elements har den fuktiga och grå grottan ersatts av trevligare utomhusmiljöer likt de som figurerar i spelet då och då. Lite av charmen med PC-versionen var att man kunden inrikta sig på lite olika färdigheter och förmågor. Om man ville vara flink på att låsa upp lås, smyga och vara hemlig kunde man göra det. Eller om man hellre satte på sig en trollhatt och kastade lite mer magi än vanligt, eller om man helt enkelt tog den enkla vägen och satsade på ren, brutal, dödsbringande superpisk.

Tyvärr är detta moment helt borttaget från Elements. Istället får man välja klass innan man ger sig ut på träningsuppdraget och istället för att man får lägga skicklighetspoäng där man själv anser att de gör nytta. Spelet fyller själv i skicklighetspoäng helt utan att spelaren har någon som helst kontroll över vad som händer, vilket gör att rollspelselementen som visserligen inte var jättedjupa till att börja med, nu är fullkomligt bortblåsta. Något som gör att Elements känns som en urvaskad kopia av sitt kvalitativa ursprungsspel. Lägg här till att kontrollen känns bitvis väldigt stel och yxig och man känner sig aldrig riktigt hemma i spelet, en stor skillnad från PC-originalet.

Grafiken är bitvis fullt godkänd men bitvis ser det ut som kompost, något som även förlagan led av. Överlag är det dock en viss nergradering av grafiken från Source-motorn på Xbox 360 och jag tycker mig att hela spelvärlden inte känns lika snygg som på min PC. Dessutom lider det bitvis av dålig bilduppdatering, vilket känns väldigt omotiverat med tanke på att PC-spelet är snart ett och ett halvt år gammalt. Ett annat område som har fått ta en hel den stryk är användargränssnittet med helt nya, verkligen horribla menyer. Det är fult, bökigt och känns hela tiden avigt. Lägg här även till att grafiken ibland buggar ut och inte fungerar normalt, som skuggor som kommer och går är ett sådant exempel.

I slutändan känns tyvärr Dark Messiah of Might and Magic Elements som en väldigt svag portering av ett i grunden starkt spel. Redan förlagan fick utstå en hel del kritik och när nästan ingenting, eller i alla fall väldigt lite har förbättrats, medan mycket annat har gjorts bra mycket sämre känns det inte alls som detta är något som är värt att spendera pengar på. Istället kan jag varmt rekomendera det ursprungliga Dark Messiah of Might and Magic för den som vill ha en kvalitativ och underhållande actionfest på PC. Dessutom borde det gå att finna till ett trevligt budgetpris nu när det har lite tid på nacken. Köp det istället, ett bättre spel på alla punkter.

Dark Messiah of Might & Magic: ElementsDark Messiah of Might & Magic: ElementsDark Messiah of Might & Magic: ElementsDark Messiah of Might & Magic: Elements
04 Gamereactor Sverige
4 / 10