The Wolf Among Us

The Wolf Among Us

Han är stor. Han är stygg. Han är Vargen mitt ibland oss... Och den som ska hålla ordning på sagofigurerna när det vankas trubbel i New York.

Bigby Wolf har ett inte alldeles fläckfritt förflutet. I många hundra år har han förföljt små Rödluvor, blåst ner folks hus i jakt på en munsbit fläskkött och i allmänhet varit en plåga. Ingen man vill ropa på i en nödsituation direkt, framför allt inte om man heter Peter. Men när det blivit dags för folktroväsen och annat knytt att fly sagans värld och bosätta sig bland människorna i ett smutsigt New York, är Wolf den med bäst förutsättningar för att se till att ingen råkar illa ut. Ett skräckinjagande rykte kan behövas när man ska lyckas ha pli på både tomtar och troll...

I Telltales nya episodindelade spel är det alltså inga zombier på menyn, utan den här gången baseras berättelsen på urban fantasy-serien Fables av Bill Willingham. Som ett fan av genren överlag och en storslukare av sagor passar det mig alldeles utmärkt. Den grafiska stilen är härligt burdus och förlitar sig mycket på spelet mellan ljus och skugga, vilket ger en skönt dystopisk men ändå inbjudande stämning.

The Wolf Among Us
Vargen och skogsmannen har aldrig kunnat hålla sams.

Precis som i The Walking Dead är valen du gör essentiella för hur storyn utspelar sig, även om känslan spelet inger är fullkomligt annorlunda. Snabba beslut påverkar utfallet av situationen och hela din upplevelse, något vi redan vet att Telltale har talang för. Den första delen av The Wolf Among Us kallas "Faith" och känns väldigt välbalanserad. Episoden ger mig precis lagom mycket mersmak för att jag ska längta efter nästa del utan att för den skull behöva förgås av otålighet. Blandningen av filmsekvenser och action är bekväm och tempot är perfekt för att hålla intresset vid liv från början till slut under genomspelningen.

Än så länge upplever jag inte valen i sig som så väldigt komplicerade. Jag är ju trots allt Stora Stygga Vargen. Visst, nu är Bigby Wolf sheriff och "the good guy" men de gamla takterna sitter i, även om jag gjort en helomvändning likt Vargen i Bamse och blivit snäll. För att inte avslöja för mycket om storyn räcker det nog med att säga att jag utreder ett mord.

The Wolf Among Us
Colin är en av de tre inte så små grisarna som egentligen borde hålla sig på Farmen för att inte väcka mänsklighetens misstänksamhet. Ni vet, talande - och rökande - djur och allt det där.

Även styrningen känner vi igen från The Walking Dead. I Xbox 360-versionen ska du ibland undvika saker genom att svepa med vänster styrspak, men i stridssituationer allt som oftast styra in markören med högerspaken så att du i rätt område på skärmen får aktivera en handling med höger trigger. För att utforska din omgivning får du välja genom att titta på saker med Y eller plocka upp dem med A. Inga konstigheter, och man kommer snabbt in i rytmen.

Något som ger ett enormt mervärde just för mig när jag spelar, är det faktum att jag läst alla de sagor som karaktärerna i spelet kommer ifrån. Jag fnissar förnöjt för mig själv när jag läser Riddar Blåskäggs namn i förteckningen över vilka som bor i mitt hus och känner en liten rysning av välbehag över att få välja mellan att dräpa ett monster på samma sätt som i dennes saga - eller att låta bli.

The Wolf Among Us
Det är mörkt, det är skitigt, det är fantastiskt stämningsfullt.

Har man ingen relation alls till någon av figurerna kan jag tänka mig att upplevelsen blir aningen plattare, men i vilket fall som helst väntar en engagerande deckare och ditt eget unika sätt att tackla händelserna på. Blandningen av magi och vardagsrealism är både intressant och lyckad.

Det går fort att spela igenom del ett av The Wolf Among Us, och dessa få timmar känns som en helt optimal tidsrymd att uppslukas av äventyret, bakgrundsmusiken och den sköna känslan av att veta att jag som Wolf är bra mycket farligare än vad jag ser ut. Detta kan vi tacka den obligatoriska trollformeln Glamour för, vilken döljer sagofigurernas sanna identitet för de vanliga människor, eller "Mundies", som de lever bland.

Min förhoppning är att följande delar kommer att bjuda på ännu mer intrikata mysterier och svettiga vägskäl, då det ibland ligger något lite väl enkelt, nästan banalt över hur man ska reagera i de olika situationerna trots tidspressen när man ska göra sitt val. Hade jag fått tre önskningar hade en av dem också varit att få slippa hackandet i grafiken som dyker upp lite väl ofta. Med det sagt: Telltale, jag är förtrollad över hur ni lyckas berätta er saga. Rå seriekänsla, mörk tonsättning och varm igenkänning och ett knippe humor ger en lysande start på The Wolf Among Us.

The Wolf Among Us
Det finns en mänsklighet och värme i samspelet mellan karaktärerna, även om de nu råkar vara mindre mänskliga i sitt utseende.
9 / 10