Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Advance Wars: Dark Conflict

Advance Wars: Dark Conflict

Ett post-apokalyptiskt Advance Wars där pastell har bytts ut mot militärgrått. Pretentiöst eller mitt i prick?

En riktigt nedrig meteorregnskur har dragit över den gulliga Advance Wars-världen, med en nästintill utplånad mänsklighet som konsekvens. De överlevande försöker klara sig i risiga byar, men matförråden är skrala och man attackeras ständigt av banditgäng. Ed är en soldatlärling som ansluter sig till kapten Brenners armé och självklart vill han vara med och slåss för en bättre morgondag.

Ungefär så. När Intelligent Systems mycket välgjorda strategisvit Advance Wars gör comeback på Nintendo DS har mycket förändrats. Glättigheten är borta och har ersatts med vemod; ett stilbyte som inte minst syns i grafiken. Nu är det slasklila och kompostinspirerat brungrönt som gäller i allt från banor till box art. Rätt fult, faktiskt. På plussidan har man skippat banor formade som likbenta trapetser, geometrifamiljens svarta får, och gått tillbaka till en strikt och praktisk tvådimensionell vy.

De dystra premisserna hade kunnat göra underverk för de smärtsamt hurtiga dialoger som befälhavarna alltid har fört mellan slagen i Advance Wars-spelen. Tyvärr blev det inte så. Nu måste vi i stället lyssna på pretentiösa haranger om hur krig egentligen är rätt negativt och alla älskar att säga "finns det liv finns det hopp". Advance Wars har alltså gått från käck barndom till överfilosofisk pubertet och här finns också förutsägbarheter som en karaktär med minnesförlust och riktigt (riktigt) onda banditer som skrattar "har-har-har". Med tre utropstecken.

Det var ytan, det. Ska vi snacka djup vilar Advance Wars: Dark Conflict lyckligtvis på samma geniala strategigrund som gjort serien till en av de mest oumbärliga till bärbar konsol någonsin. Slagen är fortfarande underhållande och medryckande och på de skiftande slagfälten finns många variablar att ta hänsyn till; omgivningar, resurser, vilka enheter man bör satsa på, hur lång sikt man har och så vidare. Varje slag i kriget blir något personligt och på banorna där man verkligen kan experimentera med olika strategier är Advance Wars: Dark Conflict som ett fängslande parti schack.

Advance Wars: Dark Conflict har flera nyheter i spelupplägg. War Room är borta, men kampanjläget är i stället kryddat med Trial Maps, sidoutflyktbanor som inte har med storyn att göra men som är extra utmanande. CO Powers, specialattackerna som befällhavarna tidigare kunnat aktivera, är kraftigt nedtonade och under spelets första timmar finns de inte ens med överhuvudtaget. Att som i Advance Wars: Dual Strike växla mellan två befällhavare går inte heller, så striderna har överlag blivit mer grundläggande.

De flesta nya enheterna är intressanta. Flare Truck kan avfyra en lysraket för att lysa upp kartor med begränsad sikt. Soldater på motorcyklar rör sig snabbt och kan ta över städer och baser. En anti-tank-enhet gör livet surt för stridsvagnar och jaktplanet Duster kan attackera både land- och luftenheter. Nytt för spelserien är att alla enheter kan stiga i rang efter att ha fått tillräcklig erfarenhet på slagfältet.

Advance Wars: Dark Conflict kan numera spelas online vilket förstås är riktigt välkommet och spännnande; mänskliga matcher brukar alltid bli mer känsloladdade än de mot datorn. Wi-fi-spel erbjuder också en röstchattfunktion för den som vill skrika "hurra" eller kanske till och med "attans" till sina motspelare och det går även att ladda upp hemgjorda kartor. Har du bara en kassett och en DS kan du ändå spela mot dina vänner genom att räcka över konsolen efter att du avslutat din runda.

Musik och ljudeffekter har alltid varit välgjorda i Advance Wars-spelen och Dark Conflict är inget undantag. Advance Wars: Dual Strike hade bättre musik, men låtarna är bra även här och jag gillar burrandet av stridsvagnar som tomgångskör och effekten då man tar över en bas eller stad.

Förändring och nytänkande är alltid välkommet i spelserier som börjar bli vanemässiga och Intelligent Systems är modiga som vågar ändra på Advance Wars i Dark Conflict. Nu landade den mognare imagen inte helt på fötterna, men det kvittar så länge själva slagen och strategin är intakt. Fans sedan tidigare eller de som bara är nyfikna på serien behöver bara minnas två saker: Advance Wars: Dark Conflict är ett riktigt bra spel och dialogen skippas med START-knappen.

Advance Wars: Dark ConflictAdvance Wars: Dark ConflictAdvance Wars: Dark ConflictAdvance Wars: Dark Conflict
      8 / 10
      +
      Strategiska och roliga slag, flerspelarläget, flera bra förändringar i serien
      -
      Pretentiös och tradig dialog, bitvis småfult

David Fukamachi Regnfors
      Advance Wars 1 och 2 stal två år av mitt liv. Ni vet, sådär så man springer in i lyktstolpar, missar hållplatser och bara allmänt känner sig som en vandrande Game Boy-reklam från det tidiga nittiotalet. Advance Wars 2: Black Hole Rising skulle jag lugnt ge en tia ifall det nu hade fallit på min lott att betygsätta det idag. Inte minst tack vare en av spelhistoriens mest suggestiva undertitlar ("det svarta hålet reser sig"?!).

Nu är det dock inte det utan Dark Conflict som ligger på obduktionsbordet. Och ja, jag säger bra. Mycket bra. Fast lite dåligt också. För precis som schack inte skulle bli bättre bara av att slänga in lite nya pigga pjäser "för att hotta upp det lite" känner jag inte att jag egentligen blir gladare av att tvingas på massa nya enheter eller skojiga spelmässiga tillägg. Av den anledningen fastnade jag aldrig för Dual Strike som i min mening bara överkomplicerade hela grejen. Dark Conflict går tillbaka från det och introducerar samtidigt några nyheter som faktiskt fungerar (enheter som går upp i rang: yeah!). I min bok kommer glad serietidningskrigföring alltid att vinna över dystopisk pressyltedito, men för dig som prompt ska spela över nätet är Advance Wars: Dark Conflict nästan lika bra som Black Hole Rising. Fast ändå inte. 8/10

• Guendolin
        Advance Wars får sin första riktiga ommöblering sedan det första spelet till GBA, men spelets grund har man inte tricksat med. Resultatet blir... 8/10

Advance Wars: Dark ConflictScore