Table Tennis

Table Tennis

Rockstars pärla till pingissimulator borde passa som handen i handsken för Nintendo Wii och rörelsekänslighet. Allt blir dock inte som man tänkt sig...

Att spela Table Tennis till Nintendo Wii är mest konstigt. När jag först hörde talas om en Wii-version av spelet började jag att fantisera om Wii-fjärren som ett perfekt pingisracket-substitut och att den enorma inlevelse vi anade i Wii Sports tennis skulle blomma ut fullständigt. I stället är Table Tennis bara en lite sämre version av Xbox 360-spelet med samma namn. Eller lite och lite förresten; ju fler matcher jag spelar i Wii-versionen, desto mer längtar jag tillbaka till originalet, ett uppenbart tecken på att något har gått fel.

Vi börjar med det mest intressanta, vilket förstås är spelkontrollen. I Table Tennis svingar du racketen genom att svinga Wii-fjärren och styrkorsets fyra knappar bestämmer vilken skruv du vill sätta på bollen. Ju längre du håller in styrkorsknappen, desto mer åt höger, vänster, framåt eller bakåt kröker sig bollen. För att bestämma var på motståndarens bordshalva bollen ska landa går det att även tilta Wii-fjärren samtidigt som du svingar.

Det finns tre kontrolltyper i Table Tennis; Normal, Control Freak och Sharp Shooter. I standardläget styrs din pingisspelares fötter automatiskt av datorn så att du kan koncentrera dig på rackethanteringen. Är du ett kontrollfreak som vill springa runt själv väljer du förstås Control Freak och får då möjligheten att med nunchuken flytta spelaren själv. Sharp Shooter ger större precision för dig besatt av att placera dina bollar med största möjliga exakthet.

Det allra största problemet med spelkontrollen och hela Table Tennis lyder som följer: du kan (och bör) svinga med Wii-fjärren långt innan din spelfigur gör det med sitt racket. I Xbox 360-versionen fungerade det visserligen likadant, vi tryckte in knappen när bollen var på väg, men med en rörelsekänslig handkontroll strider det mot allt vett. Effekten blir som att spela ett online-spel med dålig uppkoppling; du agerar och får se resultatet någon sekund senare. Det som lockade med kungörelsen "Table Tennis till Nintendo Wii" faller helt och hållet på grund av denna fadäs. Mycket trist.

Någon skillnad på om du forehand- eller backhandsvingar Wii-fjärren finns inte heller, något som sabbar känslan ännu mer. Jag får också hela tiden kämpa mot reflexen att efter jag har svingat vrida Wii-fjärren för att skruva bollen dit jag vill. Det hade varit hur coolt som helst att som i Wii Sports bowlingmatcher kontrollera bollen på det sättet, men i jämförelse med ettåriga Wii Sports känns spelkontrollens utformning förvånansvärt mossig.

För att vara ett Wii-spel ser Table Tennis inte alltför pjåkigt ut, men skillnaden mot Xbox 360 är svår att ignorera. Effekten av att spela de båda versionerna efter varandra liknar den när jag tar av mig mina glasögon, och då ska ni veta att jag är en väldigt närsynt ung man (men med många andra goda egenskaper). Med sämre grafik har spelarna inte lika mycket personlighet, ansiktena är stela och även bord och arenor ser tristare ut. En bordtennishall är inte heller den sexigaste platsen på jorden och spel med statiska omgivningar bör vara så vackra som möjligt. Table Tennis till Nintendo Wii gör mina ögon understimulerade efter bara några set.

Bortsett från besvikelserna är Table Tennis i grunden sig likt. Bollduellerna är fortfarande intensiva och roliga, ljudmattan är lika välputsad (jag älskar när publiken skriker på svenska) och aggressiva svensken Jesper smashar utanför bordet alldeles lagom ofta. Tyvärr finns det lika få spellägen som tidigare och vi ska komma ihåg att Table Tennis är, även i sitt originalutförande, ett avskalat spel.

Något inom mig vill försvara Table Tennis och ge det ett bättre omdöme, men mest troligt är det de goda minnena från Xbox 360-versionen som spökar. Om Xbox 360-versionen var en snyggt genomförd smash, är Table Tennis till Nintendo Wii en överambitiös skruv som tyvärr missar bordet. Vi fortsätter helt enkelt att vänta på Wii Squash, Wii Badminton eller vad det definitiva racketspelet till Nintendo Wii nu kommer att heta.

Table TennisTable TennisTable TennisTable Tennis
6 / 10
+