Heavenly Sword

Heavenly Sword

Jonas har försvarat det himmelska svärdet mot en ilsken diktator i Ninja Theorys Heavenly Sword. En underhållande men mager sysselsättning

Efter en närmare fyra års brokig utveckling där spelet från början var avsett för Xbox 360 är det äntligen dags för världens coolaste rödhätta att sparka stjärt exklusivt till Playstation 3. Huvudpersonen Nariko är väktare till ett svärd som sägs ge bäraren oerhörd makt, något som självklart attraherar onda gamla medeltida despoter som kung Bohan och hans färggranna anhang.

Heavenly Sword kan enklast beskrivas som God of War förlagt till en läcker fantasyvariant av Kina, eller Ninja Gaiden med en stekhet vixxen som svärdsvingande superhjälte. Enorma tempel uppe på höga berg, massor av buddha-statyer, rangliga träbroar och fenomenalt mycket slagsmål serveras om vartannat. Allt läckert förpackat med vrålsnygg grafik som, sånär som på aningen instabil bilduppdatering, är den bästa hittills till Playstation 3.

Men allt handlar inte om att slåss och för att bryta av och ge Heavenly Sword mer variation får man mellan varven spela som Narikos bäste vän, den minst sagt specielle Kai som liksom Nariko själv är ett adoptivbarn. Kai är inte alls lika kraftfull men har ett skjutvapen och dyker därför upp i allehanda minispel. Det kan vara att skjuta ned annalkande lönnmördare, agera livvakt åt någon eller att slå ut fiendens prickskyttar.

Tyvärr är precisionen inte den bästa, vilket kompenseras av att man faktiskt får styra Kais pilar i luften. På det sättet kan man göra helt enastående träffar över långa distanser. Speciellt verkligt är det inte att få pilar att vika av runt hörn - men kul. De som vill kan kontrollera pilarnas framfart med den rörelsekänsliga handkontrollen, något som dock inte känns helt super. Själv stängde jag av funktionen efter halva äventyret ungefär och spelade med analogspaken istället, vilket var betydligt roligare. Det är för övrigt inte bara Kai som har minispelsliknande uppdrag, utan även Nariko får företa sig ett gäng sådana. Tack vare sådana här moment känns Heavenly Sword hela tiden ytterst varierat.

Vilket faktiskt behövs med tanke på att det som sagt är väldigt mycket slagsmål. För den som vill finns många kombinationer och specialattacker att lära sig, vilket visserligen är till hjälp i de allra största striderna. Men alltför ofta känns allt bara som utfyllnad eftersom det går utmärkt att hamra sig igenom spelet utan att lära sig en enda combo egentligen. Visst, alla spel behöver inte vara Ninja Gaiden-utmanande där varje attack är livsnädvändig, men nu finns ju ingen sporre att lära sig mer.

Annars fungerar slagsmålen väl med olika typer av utgångspunkter för strid. Genom att hålla in L1/R1 kan du exempelvis köra distansstrid med svaga attacker eller mer kraftfulla. Och om du lyckas tajma din motståndares attacker kan du elegant kontra dem med en ögonblickligen dödande attack. Systemet för att göra detta är helt beroende av vilken färg som kommer i ljusspåren av en motståndares attack. En god idé i teorin, men i fallet Heavenly Sword slutar det ofta med att man i hektiska strider råkar göra dessa überkontringar av ren slump. Något jag saknar är annars möjligheten att blocka manuellt. Som det är nu gör Nariko färdigt den combo hon påbörjat och man kan aldrig avbryta den för en hederlig block.

De allra bästa delarna av striderna är när det vankas bossfight. Ninja Theory har gjort sin hemläxa och bjuder på massiva fighter mot riktigt färgglada skurkar. Alla strider avslutas i lite hederligt minispelstryckande på knappar, vilket gör att man sitter så fokuserad att man inte hinner uppfatta vad Nariko egentligen gör där bakom alla knappikoner. Men sammantaget är det riktigt fet action, där striden mot en jättebaby till karl som råkar vara bästa vän med skalbaggar, är den allra bästa.

Efter det mestadels gedigna stridssystemet kommer vi till en av spelets svagaste punkter, nämligen svårighetsgraden. Den som spelar Heavenly Sword kommer inte behöva dö just något alls, eftersom det är ett väldigt lätt spel. Efter nästan varje strid belönas man med full hälsa och det formligen dräller av urnor som ger full energi. Visst, man kan spela spelet på högre svårighetsgrad, men de allra flesta, mig själv inkluderad, spelar på standardinställningen.

Heavenly Sword är annars välgjort nästan rakt igenom, även om det inte riktigt når upp till God of War och Ninja Gaiden, och underhåller hela tiden. Inte minst tack vare designen, det höga tempot, de snygga striderna och den oväntat starka historien. I sistnämnda fallet vill jag speciellt nämna de strålande röstskådespelarna (engelska rösterna alltså) som lyfter dialogen ordentligt, något som förstärks ytterligare av de fenomenala mellansekvenserna. Heavenly Sword har nämligen de mest levande ansikten jag sett i ett spel.

Anledningen till att jag specifik nämner just den engelska rösterna är för att Heavenly Sword använder det större lagringsutrymmet på Blu-Ray-skivan till dialog på allsköns olika språk. Till exempel kan man få höra Nariko tala finska, portugisiska eller om man så vill, svenska. Gollums skådespelare Andy Serkis gör rösten till kung Bohan, den stora skurken i Heavenly Sword. Något han gör med bravur och bidrar starkt till spelets sköna ordväxlingar med sin ondskefullhet och sköna vredesutbrott.

Men. Stort men. Underbart är tydligen väldigt kort för Ninja Theory och redan efter lite mindre än fem timmar är spelet slut. Då har jag ändå utforskat allt, tagit det väldigt lugnt och även gjort om vissa uppdrag. Och då ska man ändå veta att Ninja Theory drygat ut tiden genom at göra avancemanget genom banorna i spelet ganska långsam med många helt stillastående strider där man måste besegra ett visst antal fiender innan man får gå vidare. Oacceptabelt.

Fem timmar är såklart alldeles för kort för ett fullprisspel av den här typen och man hade lätt kunnat begära åtminstone dubbla speltiden. När eftertexterna rullar känner jag mig trots allt lite besviken. För jag hade roligt i Narikos sällskap och hade verkligen inte sagt nej till att få dräpa ett par tusen fiender till.

Heavenly SwordHeavenly SwordHeavenly SwordHeavenly Sword
7 / 10
+
Varierat, grymma bossar, mängder av attacker, snygga specialeffekter
-
Alldeles för kort, saknar utmaning

Petter Hegevall
Gud så tråkigt jag har. Visst, Heavenly Sword är snyggt, och har en läckert berättad story, men i övrigt är detta bara yta - inget djup (alls). Ett fyra timmar kort, hysteriskt enkelt spel där man bara slår och slår och slår på exakt samma knapp hela tiden (och aldrig dör), det är en femma för mig. Max. 5/10

• darthie
    En snygg brud i lyxförpackning. Eller ialla fall med sparsamt lite kläder och ett överdimensionerat svärd på ryggen. Kan man önska sig mer? Ja,... 6/10
  • mikael6819
    Blev man inte bara dö kär i denna storyn så säg. Hade aldrig trott att man kunde bli kär i både goda sidan (spec Kaj, systern) och den onda... 8/10
  • LordUlf
    Heavenly Sword är ett grafikmonster utan dess like, ett fantasyepos snyggt inramat med starka Sagan om Ringen-vibbar. En stor dos inspiration har... 7/10
  • PumpkinEater
    Att födas till kvinna är inte lätt alla gånger. Nariko, förutspådd att bli den pojke som återigen ska bli den som ska få svinga det... 6/10
  • ovesmedberg
    Det himmelska svärdet, ett gudomligt vapen som ingen kan använda utan att betala med döden. Rödhåriga skönheten Nariko har dock valt att... 6/10
  • thordenps3master
    Frustrerande, vackert skräp. Vet inte vart jag ska komma med denna recension men jag antar att det kan vara bra att recensera dåliga spel ibland.... 6/10
  • Dante the dog
    Jag hade precis köpt min PS3, och letar runt lite på PlayStationStore. Ser demot av Heavely Sword, en vän till mig har sagt att det är "teh... 3/10

Heavenly SwordScore

Heavenly Sword

Jonas har försvarat det himmelska svärdet mot en ilsken diktator i Ninja Theorys Heavenly Sword...

9
Heavenly Sword-film kommer i september

Heavenly Sword-film kommer i september

NYHET. Skrivet av Carl Brännström

Heavenly Sword är tillbaka den 2 september, den här gången i form av en animerad långfilm. Handlingen är trogen sin förlaga och kretsar kring krigaren Norikos kamp mot den onde kung Bohan och hans smutsiga lakejer. Anna Torv (Fringe) gör rösten åt Noriko medan Alfred Molina (Spider-Man 2) får agera skurkröst. Filmen släpps på Blu-ray, DVD och via digital distribution och nedan ser du filmens box a...

4
Film baserad på Heavenly Sword på väg

Film baserad på Heavenly Sword på väg