Sniper Elite 5

Sniper Elite 5

Patrik har hängt med Karl Fairborne för att vinna andra världskriget, med ett par kikare, gevär och rent övervåld...

Det mullrande dånet av luftvärnseld dämpar allt ljud i nattmörkret. Samtidigt faller tyska soldater en och en vid horisonten. Med en kikare har du hittat dina mål och med hjälp av ditt trogna gevär får du sedan fienden att falla som korthus, under en blåsig höstdag. Sniper Elite är en långtgående serie med rötter tillbaka till 2005. Du intar rollen som Karl Fairborne tyskfödd prickskytt, kommandosoldat, enmansarmé och sabotör lierad med de allierade. Det första som slår dig är att borta är sanddynerna från trean och de bedårande landskapen i Italien. Denna gång har vi landstigit i Frankrike under förspelet av Operation Overlord. De allierade är fixerade på att invadera Normandy och ditt första uppdrag är att börja säkra kusten för invasionen. Du hörde rätt: du, ditt kikarsikte och en ubåt är allt som behövs för att vinna kriget. Det är ungefär här jag slutar tänka så mycket på vad som sägs, och behandlar det som en storslagen popcorn-sommarfilm. Lite Kort summerat fortsätter serien trenden med hemliga projekt och "Wunderwaffen" som skulle vända på krigslyckan för axelmakterna. Ditt jobb är att nysta upp detta och sabotera planerna.

Som en kommandosoldat är du expert på många former av krigföring även om långdistanssortimentet rymmer din specifika expertis. Det är inget som förändrats i denna femte iteration. Jag har uppskattat alla inträden i denna serie sedan 2005. De mer öppna nivåerna är ett viktigt inslag och tillför mycket. Numera är de mer varierade och roligare att navigera än förr. Tack vare skalan på nivåerna är också variationen i uppdrag och tillvägagångssätt bättre. Även om tvåan var bra på sina sätt hade det svårigheter med sin linjära design. Här kan du röra dig helt fritt över relativt stora landskap med franska pittoreska byar och omkringliggande landskap. På kartan finns sidouppdrag du upptäcker genom att utforska och hitta dokument. Sidouppdragen kan handla om att döda en officer eller sabotera luftvärnskanoner.

Sniper Elite 5Sniper Elite 5
De anpassningsbara Inställningarna för svårighetsgraden är lysande och något jag älskar att se i spel. Ansiktsgrimaserna däremot kan behöva lite jobb.

Oavsett om du gillar att använda gevären, pistolerna eller automatvapnen finns här en god uppsättning krutpåkar du kan modifiera till obehagligt potenta styggelser. Vapnen låter också bra även om de saknar lite rekyl. Lite tryck. Utöver detta har du åtkomst till läkemedelspaket, minor, granater och lite annat. Sortimentet är bra och jag kan se hur spelare kan nyttja nästan alla ingredienser vid olika tillfällen. Däremot upptäckte jag ganska snabbt hur effektivt smygandet är med en ljuddämpad pistol. Jag sköt mindre än väntat med långdistansvapen under min tid med äventyret. Med det sagt finns alla aspekter från förr som ballistik påverkat av väder, gravitation och avstånd. Du har alla möjligheter att använda prickskyttevapnen och dess olika former av ammunition för att klara av nivåerna. Är du rutinerad så kan jag rekommendera att skräddarsy hela svårighetsgraden med en hel lista alternativ för den bästa möjliga upplevelsen. Efter varje uppdrag får du också en bild av vilken spelare du är. Statistiken på dina resultat placeras i ett diagram med fyra riktningar (anfall, smygande, icke-dödligt våld och dödligt våld. Det ger en tydlig bild av hur du spelar.

Trots att det är ett spel om prickskytte och mord behöver du inte alltid mörda någon. Du kan gott oskadliggöra soldater med ett slag i huvudet. Ibland är det bättre än dödliga åtgärder då dessa skapar högre ljud. Under spelets gång kan du däremot göra dina vapen så tysta att du inte behöver gå in i närstrid om du inte vill. De äldre alternativen som att använda miljön för att minska eller skapa ljud är tillbaka. Sniper Elite 5 är lite som att köpa pulvermos. Om du har ätit moset ett par gånger vet du exakt vad du får och vad du inte får. Min känsla för serien kan liknas med denna parallell. Om du inte gillade trean eller fyran kommer femman inte att ändra din åsikt. Den stora nyheten som stavas invasioner av andra spelare i kampanjen kan däremot skaka om upplevelsen. Om du oroar dig för detta kan du såklart stänga av det fullständigt. Min åsikt om spelläget är neutral, trots möjligheten till extra spänning. Du kan stänga av spelläget till skillnad från andra spel med dessa lägen om du inte vill ha det aktiverat. Jag upptäckte att man kan missa några upplåsningsbara kosmetiska saker till vapen, men det är ingen större förlust.

Sniper Elite 5Sniper Elite 5Sniper Elite 5
Röntgenläget och bromsade av tiden när du skjuter mot fiender är bättre än någonsin. Det är betydligt mer detaljer som syns i miljöerna och på fienderna.

Även om ansiktsanimationer kan vara rena styggelser, berättelsen lite i bakgrunden, grafiken fulsnygg och röstskådespeleriet ojämnt finns en grund jag uppskattar. Det är roligt att lägga bakhåll, manipulera fiendernas artificiella intelligens och ta fantastiska långdistansskott med röntgeneffekter. Det beror också på att vi har så pass få konkurrenter som är renodlade prickskyttespel. Även om jag föredrar denna roll i Arma 3 med en kompanjon som man oftare jobbar i verkligheten så är den närmsta rivalen Sniper Ghost Warrior Contracts 2. Vissa vill säkert jämföra med Hitman men jag tycker att det är så pass distinkta att den jämförelsen är svår. I sistnämnda titeln är upplevelsen mer av ett pusselbaserat smygspel med fokus på själva planeringen och skapandet av mordplatsen. I Sniper Elite och Sniper Ghost Warrior är både spelmässiga inslag och mekanismer mycket mer orienterade och utvecklade för själva dådet. Den formen av ballistiksimulering och fokus på skjutvapen finns inte i Hitman.

Det finns däremot vissa aspekter av Hitman som jag hoppas detta spel blir inspirerad av. En av de saker jag upplevde under min tid med Sniper Elite 5 var hur pass långt före Hitman var i att skapa en levande spelvärld. När du intar rollen som Agent 47 och landar i dessa miljöer är det som en interaktiv sekvens med händelser, rörelse, dialoger och liv. Att Sniper Elite inte bjuder oss på en mer levande spelvärld i rörelse är synd. Jag hade uppskattat om karaktärer eller mål flyttar på sig mer, ledtrådar avslöjar när och var karaktärer kan tänka röra sig. Du kan behöva sakta ner tempot för att identifiera rutiner hos karaktärerna. Mer rörelse och lite mer krav på att spelaren anpassar sig till förändrande omständigheter och målens rutiner hade ökat komplexiteten och nöjet.

Sniper Elite 5Sniper Elite 5
Anpassningen av vapen kan skapa riktigt obehagliga skapelser. Att du precis som i Hitman kan öppna upp nya startpositioner på nivåerna är ett bra inslag och ökar lusten att spela en nivå igen. Först måste du låsa upp dessa positioner genom att hitta dessa i nivåerna.

Även om jag inte kommer att tillbringa särskilt mycket tid i flerspelarläget är både co-op och multiplayer bra inslag. Det är också lite småkul att testa sina färdigheter i ett Horde-doftande spelläge. Spelet är ett matigt paket som underhåller om man gillar konceptet. Laddningstiderna gör allt väldigt kvickt och sömnlöst för att hela tiden fortsätta spela. Tyvärr kan jag inte blunda för mängden brister även om jag blev underhållen. Sniper Elite 5 är ett bra actionspel paketerat på ett sätt som är njutbart i lagom mängd. Det är mer polerat än sina föregångare utan stora förändringar. Formeln innehåller inga nya ingredienser utan väljer att stärka existerande beståndsdelar. Jag gillar den här nischade formen av action och är inte besviken trots min kritik. Är du intresserad i långdistansskytte och samtidigt sugen på en tripp till Frankrike, då kan du spara en betydande mängd pengar, och låta detta vara ditt alternativ över sommaren.

Sniper Elite 5Sniper Elite 5
Snyggare vyer och hur dina prestationer förmedlas till spelaren är båda förbättringar i denna iteration.
7 / 10
+
Varierade nivåer, många anpassningsmöjligheter, flera sätt att tackla uppdrag på, roligt prickskytte och bra omspelningsvärde
-
Öjämn grafik, livlös värld, svag berättelse och inte tillräckligt med rekyl i många vapen

Johan Mackegård
För mig som tagit varje chans jag fått att agera krypskytt i diverse actionspel genom åren blev Sniper Elite 5 en av de svagare upplevelserna inom genren. Det är sällan mycket snyggare än ett bra Playstation 3-spel och varken berättandet, animationerna eller röstskådespelet får detta att kännas som ett nytt storspel till den nya generationens konsoler. Att axla rollen som krypskytt är dock alltid roligt oavsett tekniska tillkortakommanden och trots att Sniper Elite 5 aldrig blir så bra som exempelvis Hitman så levererar den senaste installationen en helt okej sniperkänsla som ligger i linje med vad som kan förväntas av serien. 6/10

5
Sniper Elite 5Score

Sniper Elite 5