Race: Rocket Arena Car Extreme

Race: Rocket Arena Car Extreme

Ännu ett i raden free-2-play-racingspel till Iphone har tråkat ut Petter...

"Rocket Arena Car Extreme" kan mycket väl vara ett av tidernas sämsta namn på ett spel. Jag förstår naturligtvis att utvecklarna gjort allt i sin väg för att hitta fräna ord som gör att de kan dela upp huvudtiteln på det sätt som det görs på Appstore (R.A.C.E.) vilket känns mer än lovligt desperat när orden i sig inte hör ihop eller bildar något annat än rent nonsens. Arena Car Extreme... Säger ju i stort sett ingenting utöver att det här spelet är extremt och innehåller bilar, och där skulle jag vilja påstå att bara ena påståendet stämmer och det är ju att Rocket Arena Car Extreme innehåller bilar. Särskilt extremt... Är det inte.

Race: Rocket Arena Car Extreme
Snyggt... Är det inte.

Race: Rocket Arena Car Extreme fungerar som Mario Kart Tour, ungefär. Simpel, självkörande partyracing där man rattar Mad Max-inspirerad monstertruck på små arenor där man måste nyttja nitro, raketer och en sköld för att klå de datorstyrda motståndarna och nå slutet på varje bana före sina motståndare. Power-ups plockarman upp genom att köra på dem och det viktigaste här är att fånga upp alla raketer man kan tänka sig för att bomba alla truckar som ligger framför ens egen kärra. Banorna är små, loppen därmed korta och ofta handlar det bara om ett "varv" vilket gör att racingen torde bli explosiv och rapp, men så känns det aldrig. Trist nog.

Race: Rocket Arena Car Extreme
85 kronor för en neongrön truck... Bisarrt.

Utvecklarna Smokoko LTD skryter på Appstore samt på sin egen site om att det här spelet är baserat på ett Battle royale-upplägg, vilket jag inte riktigt förstår. Visst, det handlar om att komma först i mål men det har ju i grunden ingenting med Battle royale att göra. Istället kretsar Race: Rocket Arena Car Extreme om simpel, förutsägbar partyracing utan konstigheter eller överraskningar och även om designen är fräsigt postapokalyptisk, är racingen rätt tråkig. Min monstertruck körs av sig själv, jag kan inte styra gasen eller bromsen vilket är tråkigt, det går inte att backa om man kör in i något hinder (vilket är obegripligt på fler sätt än ett) och även om jag pumpar "Nitros" går det aldrig särskilt snabbt. Det är inte särskilt snyggt, heller. Musiken är inget vidare och presentationen plottrig och dränkt i lootlådor och mikroköpsgegg. Bara en sådan sak som att en ny monstertruck kostar 85 kronor, säger det mesta. Snacka om sanslösa överpriser. Åtta kronor hade varit mer än tillräckligt.

Race: Rocket Arena Car Extreme
Det går inte att backa, alls. Något som utvecklarna verkar ha glömt.

Race: Rocket Arena Car Extreme är inte bra. Det är ännu ett i raden av partyracingspel som saknar originalitet och verkliga värden som bra mekanik eller härlig grafik. Alldeles för många racingspel till Android och Iphone är självspelande nonsens som jag som spelare tröttnar på efter nio minuter.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+