Take Off - The Flight Simulator

Take Off - The Flight Simulator

Mackan tar till skyarna i Astragons konsolport av mobilspelet Take Off och är allt annat än imponerad.

Fascinationen för teknik och maskineri är något jag aldrig riktigt växte ifrån som liten snorig parvel. Dom flesta av oss kan nog i någon form relatera till och minnas hur trollbunden man blev av traktorer, skördetröskor, brandbilar och allsköns annat maskineri under barndomen. Och den känslan är något som alltså distinkt än idag lever kvar djupt inom mig, Ett faktum som alltid bidragit till min starka attraktion till simulatorscenen i alla möjliga och omöjliga former. För vare sig det handlar om att ratta enorma lyftkranar, lastbilar längs europeiska motorvägar eller nätta Cessna-flygplan högt upp i skyn så är det alltid med en nyfiket glittrande blick jag närmar mig dessa upplevelser.

Flygsimulatorer framförallt är kanske den gren inom genren som jag lättast snöar in mig på. Inte så konstigt kanske med tanke på mina äventyr i härligt kantiga och charmiga tredimensionella världar på tidiga 90-talet. Flying Nightmares snurrade i otaliga timmar på en av vännernas Macintosh-datorer, ett spel som onekligen satte en djup prägel på mig. Tidig 3D-grafik som med dagens ögon självfallet ser otroligt simplistisk ut men som på tiden det begav sig kändes som ren science fiction. En fri värld att flyga runt och utplåna fiender i, möjligheterna var till synes oändliga och med vidöppen käft satt man där och bara gapade åt det grafiska fyrverkeriet framför ens ögon.

Take Off - The Flight Simulator
Take Off är olidligt, smärtsamt fult.

Idag domineras genren av giganter som X-Plane 11 och Microsofts mästerliga Flight Simulator. Djupa simulatorer som erbjuder precis så lite eller mycket hjälpmedel du kan önska likväl som enormt stöd från moddningsscenen. De är sprudlande universum av innehåll som man med enkelhet kan viga sitt liv åt om man så vill. Fantastiska visuella upplevelser backade av otroligt tekniskt djup. Men scenen är inte utan sin akilleshäl och för många är flygsimulatorer en svårgenomtränglig, PC-exklusiv genre som inte välkomnar nybörjare. Så när Astragons flygsimulator till Nintendos lilla bärbara landade i mitt knä blev jag naturligt nyfiken. En storskalig upplevelse på litet format, kan det verkligen fungera?

Först och främst. Take Off är en portning av mobilspelet med samma namn, en inte allt för charmig premiss och något som sällan får en att trilla av stolen ut av glädje. För även om spelet är behagligt fritt från mikrotransaktioner så är dess rötter väldigt tydliga och trots dess ringa prislapp är det svårt att inte känna sig en smula lurad. Frustrationen över spelets ytlighet och simplicitet bubblar allt för ofta till ytan och det är svårt att skaka bort känslan av att detta bara är ännu en i mängden av alla billiga portningar av mobilspel till konsol. Take Off erbjuder en kort och textbaserad introduktion följt av en enklare tutorial där man som ny pilot får lära sig starta, landa och navigera runt bland molnen. En upplevelse som tyvärr är illa anpassad till Nintendos handhållna.

Take Off - The Flight Simulator
Spelet blir verkligen inte vackrare inne i cockpiten.

Kanske har jag blivit bortskämd med mina simulatorer till PC men det var längesedan jag fick uppleva så oprecisa och grötiga kontroller som kändes långt mer tungrodda och svårbemästrade än de har rätt att vara. Inte heller är möjligheten att kombinera analoga och touch-kontroller ett vidare bra implementerat komplement. Nej de snarare bidrar till en ännu mer obekväm och bångstyrig spelupplevelse. Frustrationen eskalerar sedan ännu mer när man börjar gräva sig ner i spelets simpla upplägg som består av en serie uppdrag som mer ofta än sällan bara mynnar ut i att flyga från punkt a till punkt b och passera ett gäng checkpoints under vägen. Slutförda uppdrag ger dig sedan en medalj baserat på hur spelet anser du presterade samt pengar och nya uppdrag.

Mer spännande än så blir det tyvärr inte och även om spelet emellanåt överraskar eller försöker komplicera till saker och ting så förändrar det inte den överhängande känslan av deja vu. Flera gånger hände det dessutom att jag belönades med uppdrag som krävde flygplan jag inte ägde, och absolut inte hade råd med för den delen. En kvarleva från mobilspelet så klart för att uppmuntra till att spendera verkliga pengar mot in-game-currency. Fult, smutsigt och billigt. Kanske hade jag kunnat vara lite mer förlåtande om Take Off i varje fall hade erbjudit lite visuellt godis och vackra vyer att titta på under de timmar man tvingas spendera för att samla ihop pengar till de dyrare flygplanen. Men nej.

Take Off - The Flight Simulator
Fy skäms för mobilportningar.

Grafiskt är detta inget annan än ren och skär gegga med knappt godkända flygplansmodeller blandade med otroligt fula miljöer. Texturarbetet framförallt är nära nog skandalöst dåligt till den nivå att man nästan skäms över att spela denna sömniga, sorgliga ursäkt till flygsimulator. Här finns helt enkelt inget som håller en kvar eller som är värt att kämpa för. Tekniskt risigt och helt utan någon unik eller intressant stil. Inget av de tjugofyra flygplanen imponerar och mycket av upplägget känns som billig utfyllnad. Det spelar ingen roll hur mycket jag älskar och förtrollas av genren, Take Off gör mig bara förbannad. Spara dina pengar och håll dig så långt borta från denna billiga mobilportning som det går. Astragon kan flyga och fara.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+