MLB The Show 22

MLB The Show 22

Basebollsäsongen är igång. Johan har svingat sitt slagträ och undersökt om spelet är en homerun eller ej...

År efter år är MLB The Show det bästa sportspelet på marknaden. Det är ingen högoddsare att det blir så även i år, men tyvärr har San Diego Studio fallit i samma grop som alla andra sportspelsutvecklare. Det vill säga att introducera så få nyheter som möjligt och bara uppdatera det sådär precis lagomt för att folk inte ska klaga.

För årets version är nästan identisk det som släpptes förra året, med lite nytt smink. Om vi till exempel tar karriärläget så hade jag kunnat svära på att det bara återanvänts. Jag ser absolut ingen skillnad. Eller jo, vi kan nu välja mellan att vara antingen slagman, kastare eller både och. Alltid nåt. Den andra riktiga skillnaden är nog bara att de bytt ut de förinspelade podcasterna som fungerar som en sorts berättelse. Tyvärr är det totalt opersonligt och det bidrar egentligen inte med någonting till spelläget. Jag skippade i princip vartenda videoklipp. I övrigt är det vad det varit de senaste åren. Bli draftad, gör bra ifrån dig i farmarlaget och försök spela dig upp till MLB. Inget mer, inget mindre.

MLB The Show 22
MLB The Show 22MLB The Show 22
Känslan på planen, oavsett om det är att kasta eller slå, är utmärkt.

Fast egentligen spelar det ingen roll att spellägena i sig kan vara lite trista eller oförändrade då det är fantastiskt på planen. Där den viktigaste delen av spelet ju äger rum. Allt flyter på så bra och presentationen är utmärkt. Om du vill kan det se ut nästintill som en riktig TV-sändning. Vill du istället spela lite snabbare (baseboll är ju trots allt en väldigt långsam sport) går det att dra ner på det mesta, som att bara kasta och slå och inte se någon statistik om diverse spelare. Det kan vara sig svårt att sätta sig in i spelet om du inte känner till sporten, men när du väl lärt dig hur det fungerar kommer du direkt att märka hur detaljerat allting är. Allt från hur spelare reagerar på olika saker, hur alla spelare har olika sätt att svinga slagträet på och hur domarna agerar. San Diego Studio har försökt fräscha upp lite med bland annat nya kommentatorer. En bra idé då de gamla började kännas... gamla. Tyvärr är det nya alldeles för repetitiva och kommer med konstiga kommentarer som inte alls passar in.

Som sagt, baseboll är en sport som kan verka väldigt komplicerad för alla utan kunskap. Det MLB The Show 22 gör bra är att det titt som tätt dyker upp hjälprutor för att förklara vad som händer. Givetvis går de inte in på varenda liten regel, men tillräckligt för att i alla fall få en liten uppfattning. Dessutom går det att justera svårighetsgraden ganska mycket. Det finns också olika sätt att både kasta och slå bollen. För att kasta går det till exempel att använda en mätare som ofta syndes i golfspel, där det krävs tre knapptryck med rätt timing. Det går också att bara trycka på en enda knapp och låta datorn göra jobbet. Det är dock värt att ta ett system som är lite mer avancerat då det är mer precision i kasten när du väl lyckas. Samma gäller slagmännen.

MLB The Show 22
MLB The Show 22MLB The Show 22
Karriärläget är bra, men nästan helt och hållet samma som förra året.

När du väl tränat är det dags att gå in i något av spellägena. Karriärläget har jag redan gått igenom här ovan, men vad finns det mer att göra? Jag tror inte att någon blir förvånad över att det finns en motsvarighet till Ultimate Team, kallat Diamond Dynasty. Grunden är precis samma med att öppna kortpaket och skapa det bästa laget med spelarna du får. Mikrotransaktioner finns så klart. Jag tycker dock att Diamond Dynasty är mycket mindre girigt än vad EA:s Ultimate Team och 2K Sports MyTeam är. Visst, det går att spendera pengar på paket, men det behövs inte för att få ihop ett bra lag. Redan från början kan du få ihop flera spelare som har 90+ i totalförmåga bara genom att spela spelet. Det är uppbyggt i olika säsonger där saker låses upp på olika nivåer. XP, som krävs för att komma till nästa nivå kan fås genom att spela matcher eller klara utmaningar. Spelläget har dessutom väldigt mycket innehåll både för spelare som föredrar offline och online. Det bästa tillägget är Mini Seasons där du spelar en säsong mot sju andra lag som alla är datorstyrda. Säsongen är 28 matcher lång plus eventuellt slutspel där semifinal och final är bäst av fem. Detta var något som verkligen behövdes för offlinespelare då det inte riktigt fanns något tävlingsinriktat förra året. Offline fanns då bara de diverse uppdragen. Online finns som vanligt rankade säsonger, draft (där du draftar ihop ett lag genom att välja en av fyra spelare under flera omgångar) och event som pågår i runt en vecka till tio dagar.

MLB The Show 22
I år går det också att spela på Field of Dreams, planen från Kevin Costner-filmen med samma namn (Drömmarnas fält på svenska).

Sen har vi Franchise Mode, som också känns som att de tagit förra årets version och gjort en klipp-och-klistra. Mer intressant är då March to October, vilket går att beskrivas som en light-version av Franchise Mode. Du slängs bara in i vissa matcher och ofta i mitten eller slutet av dem. Det kan vara att spela sista halvan av en match för att hålla vinstsviten vid liv eller att komma in vid motståndarens allra sista slag där du förlorar om du träffar. På det stora hela är March to October både snabbare och roligareatt spela.

Så, basebollsäsongen är igång. En sport som inte är speciellt stor i Sverige, vilket är synd för detta spel. Det förtjänar nämligen att spelas av så många som möjligt. Med tanke på att spelet ingår med Xbox Game Pass kan det nog nå ut till fler än vanligt. Det fortsätter att vara ett alldeles utmärkt sportspel som ser riktigt bra ut och ger en perfekt basebollkänsla. Tyvärr är det alldeles för lika förra årets version.

8 / 10
+
Utmärkt basebollkänsla, presentationen är ljuvlig, utseendet likaså, djupa spellägen