Svenska
Gamereactor
recensioner
Weird West

Weird West

Den Vilda Västern fylls ut med det konstiga och bisarra. Indiespelet Weird West blandar demoner med tuggtobak, och vi har delat ut betyg.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Med ena foten förankrad bland de actionbetonande rollspelen från förr och med den andra stapplandes inuti Western-genrens välanvända stövlar försöker utvecklarna Wolfeye Studios skapa ett cowboy-äventyr som tar berättandet långt förbi de vidsträckta vidderna och in i det okända och ockulta. Att det rör sig om ett mindre indiespel när det handlar om omfång och presentation är tämligen självklart från start, men trots sin något mer magra budget lyckas man svarva fram en titel som underhåller på sina egna premisserna. Det är på inget sätt ett nytt Red Dead Redemption 2 vi pratar om här, men western-känslan är stark och valmöjligheterna är många vilket uppmanar en att aldrig vilja släppa ifrån sig handkontrollen.

Weird West
Det förekommer en hel del blod bland den strama sanden och de knarrande golvbrädorna.

Du axlar rollen som Jane Bell, och i spelets inledande minuter får du både din enda son mördad och din make bortrövad av banditer, och även om du sedan tidigare svurit att aldrig plocka upp ett gevär igen så får omständigheterna dig att återgå till ditt forna liv som prisjägare för att på så sätt få ut din hämnd. Jane är dock inte den enda karaktären du kommer få kontrollera under spelets gång, utan innan eftertexterna rullar förbi kommer du även få stifta bekantskap med fyra andra personligheter där allt från osande gris-människor till våldsamma varulvar finns i utbudet. Berättandet är sedan inget spektakulärt i sig, men man lyckas blanda spännande karaktärer med en välsvarvad historia som håller intresset uppe under större delen av tiden. Mycket av storyn framförs sedan via pratbubblor och textremsor, men det förekommer även en övergripande berättarröst (likt spel som Bastion och Hades) där bredare penseldrag och mer levande känslospel målas upp med en raspig Sam Elliott-stämma.

Weird West
Att infiltrera ett fientligt läger kan många gånger göras på olika sätt, här försöker vi smyga in via ett fallet träd.
Detta är en annons:

Spelmässigt påminner sedan Weird West vid första anblicken en hel del om Divinity Original Sin och Desperados III då man försöker skapa en spelplan fylld av möjligheter och unika tillvägagångssätt. Det är på inget sätt lika avancerat som Larian Studios eller Minimi Games älskade rollspelspärlor, men man offrar en del av speldjupet för att istället satsa på ett högre tempo, mer action och ett tydligt berättande. Det finns som exempel ingen taktisk paus-meny där du kan skräddarsy dina anfall med millimeterprecision utan du är mer utelämnad åt din fingerfärdighet och möjligheten att tänka snabbt när kulorna börjar hagla. Det förekommer dock fortfarande en del finurligheter då du kan utnyttja miljön, skydd och diverse förmågor och föremål för att styra bataljerna din väg, och det finns således fler än ett sätt att klara livhanken när det vankas bråk och stök. Exempelvis kan ett välplanerat skott i en oljetunna sprida ond bråd död bland dina ej ont anande motståndare, och en välriktad dynamitgubbe kan därtill få den största av fiendeskaror är skingra sig. Även steath är en framgångsrik framförhållning att ha i åtanke när det numerära övertaget lyser med sin frånvaro, och även om det är möjligt att springa in i situationer med höjda revolvrar som enda skydd från Game Over-skärmens nedlåtande intåg så gynnas man ofta av att tänka en sekund extra innan pekfingret klämmer åt avtryckaren. Allt som allt bjuder Weird West på ett kompetent system som blandar action med strategi, och det är dessutom ett spelsätt som passar väldigt bra med berättelsen man försöker förmedla.

Weird West
De klassiska Western-miljöerna blandas friskt med mer ondskefulla grottor.

En sak som skiljer Weird West från många andra actionrollspel är att man inte ökar några nivåer under resans gång, och oavsett hur många skurkar du fäller så blir du inte starkare som karaktär. Man har nämligen istället valt att satsa på ett system där speciella föremål höjer din stridsförmåga, och när man står i efterspelets skingrande rökridå är det en förståelig lösning i ett spel där man tvingas byta karaktär tämligen ofta. Vissa förmågor du låser upp är nämligen knutna till en specifik person, men du kan även hitta speciella kort som ökar egenskaper som hälsopoäng och hur mycket skada du genererar, och detta hänger sedan kvar när du färdas vidare mot nya bekantskaper och får andra oprövade hjältar att kontrollera. Det är återigen ett dugligt system som fyller ett syfte utan att briljera, och då man, som redan nämnt, väljer att fokusera helhjärtat på tempo och driv genom berättelsen är det acceptabelt att man inte kan lägga lika mycket tid på erfarenhetspoäng och attributs-pillande.

Weird West
Du kan utveckla din karaktär efter eget tycke och smak, men det finns inga "levels" som i de flesta rollspel.
Detta är en annons:

Det grafiska lämnar dock en del att önska. Det är visserligen ett indiespel vi pratar om här, och att mycket av det man ser är utzoomat gör saken mer förlåtande, men så fort du börjar granska sömmarna och detaljerna mer noggrant så inser man att Weird West inte når hela vägen fram. De Darkest Dungeon-doftade karaktärsporträtten och menyerna håller förvisso god klass, men det hade absolut inte skadat med lite mer visuellt ögongodis här och var bland de annars lätt skrala 3D-miljöerna.

AI:n har därtill sina egna skönhetsfläckar att brottas med, och även om du i stridens hetta uppskattar att dina motståndare för det mesta har sågspån och råttspillning mellan öronen så är det uppenbart att det inte förekommer för mycket finess bakom spakarna när det kommer till spelets fiender. En anledning att Weird West sedan kommer undan med detta snedsteg, i alla fall i viss mån, är att äventyret känns lite mer förlåtande i sin framtoning och utvecklarna verkar inte vara för strikta med att försöka lära spelaren komplexa spelsystem och avancerade stridsmetoder. Det är lite mer tuta-och-köra helt enkelt, och det hela gifter sig förhållandevis bra med den avslappnade Western-känslan som genomsyrar upplevelsen utan att det för den saken skull blir för enkelt eller tråkigt.

Weird West
Was is dass? Dass is backa ladugård!

Om du slutligen gillar cowboys, sexskjutare, sporrar och läderchaps så skulle jag tro att Weird West kommer bli ett trevligt vattenhål att stanna spel-kusen vid, och gillar du dessutom ockulta saker som zombies och varulvar finns här mycket att älska och upptäcka. Det rör sig inte om något mästerverk såklart, men bland branschens numera betydligt mer förekommande magplask och kolossala besvikelser så är ett "bra spel" inget att fnysa åt, och Weird West är sannerligen ett bra spel.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Solid berättelse, intressant koncept, bra tempo och variation.
-
Halvdan grafik, småkorkad AI.
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Lukas Wallander:
Weird West är på sätt och vis lite vad det låter som, vilda västern har blivit
konstiga västern. Alla klyschor man förväntar sig av en kulturprodukt placerad i
västernmiljö kan vi bocka av. Revolvrar, check, salooner, check, hästar,
check, grismän, che... .nä juste det, det är konstiga västern, allt är inte bara
klassiska västernklyschor. Med det som bakgrund kan vi ställa oss en fråga,
lyckas Weird West ge oss ytterligare en anledning att besöka prärien? Om vi
börjar med världen så är jag helt såld. Totalt. Det är en lika delar motbjudande
och inbjudande värld vi möts av. Det är nattsvart och det är charmigt. Att brottas
med spelets mörka teman samtidigt som man skrattar till är en mycket
välkommen upplevelse. Sättet som möten med olika karaktärer binds ihop under
resans gång lyckas på ett förträffligt vis få varje konversation och val att kännas
meningsfullt. Tyvärr brottas spelet med en uppsjö av buggar och väldigt ojämn
AI. Vissa buggar är allvarliga och rent spelförstörande och vissa mer triviala
men irriterade. Tyvärr är de för många för att jag verkligen ska lyckas fokusera
på och njuta av spelets fantastiska toppar. Det är väldigt synd att spelets
smygande och engagerande strider inte får skina till följd av detta. Har man en
ängels tålamod, kör, annars kan buggarna förta för mycket av upplevelsen. Om
spelet lappas och lagas skulle det hamna en bra bit högre upp på betygsskalan
men idag lägger Weird West, tyvärr, krokben på sig själv. 6/10

Relaterade texter

0
Weird WestScore

Weird West

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Den Vilda Västern fylls ut med det konstiga och bisarra. Indiespelet Weird West blandar demoner med tuggtobak, och vi har delat ut betyg.

0
Weird West drabbat av ännu en försening

Weird West drabbat av ännu en försening

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bara sju veckor har gått sedan Wolfeye Studios släppte en trailer som meddelade att Weird West skulle släppas den 11 januari, men som med många andra så kallade...



Loading next content