Beat Souls

Beat Souls

Mackan har doppat tån i den japanska rytm-scenen och spelat igenom Eastasiasofts första musikspel.

Alltsedan Rockband och framförallt Guitar Hero med sina många spinn-off titlar lyckades mätta marknaden har musik och rytm-genren levt ett liv i tysthet bland skuggorna. Inga stora studios har gett sig på några nya försök och efter den tilltänkta pånyttfödelsen Guitar Hero Live floppade och Activision på stängt ner spelets servrar knappt tre år efter lanseringen. Ja då fanns det inte speciellt många fans kvar villiga att investera i nya plastleksaker och musikspel. Genren var i stort sett dödförklarad och världen verkade glömma bort Guitar Hero och Rockband lika snabbt som de först anlände.

De senaste åren har dock inneburit lite av en renässans för musik och rytm-spelen. Mycket tack landet i öst där festen aldrig upphörde och i arkadhallarna fortsatte serier som Taiko no Tatsujin, Gitadora, Pop'n Music och Beatmania att gå starkt. Något som gett till effekt att en handfull nya titlar nu funnit sin väg till konsoler och PC. Hatsune Miku Logic Paint S lanserades tidigare i år, en lustig och charmerande Picross-klon och dessförinnan fick vi det magnifikt strålande Spin Rythm XD på Steam vilket tagits emot av öppna armar av fansen. Så scenen är inte död, långt ifrån det. Man får bara leta lite längre och noggrannare för att finna guldkornen.

Beat Souls
Beat Souls är en visuell fest.

Nu kastar även Eastasiasoft in sin handske i arenan med det färgglada och utmanande Beat Souls. En studio som kanske främst är känd för sina shmups och plattformstitlar, men nu alltså lite skämtsamt släppt sitt alldeles egna Souls-spel. Huruvida namnet är tänkt att lura in de ovetande förtäljer inte historien. Men bakom titeln och under dess sprakande, regnbågsfärgade yttre lurar ett både underhållande och utmanande spel som kombinerar element från pussel och musik-genren på sitt eget unika sätt. Och med fyrtiofem egenkomponerade, elektroniska musikstycken finns här mycket att hämta i Eastasiasofts Beat Souls.

Spelmässigt kommer du känna igen dig direkt. Noter strömmar ner från toppen av skärmen mot dig längs en fem filer bred spelplan och målet för dig är att styra din karaktär så att den träffar dom alla. Enkelt i teorin kan tyckas men självfallet finns det även objekt utplacerade för att sätta stopp för dina framgångar. Fällor och minor lever i tomrummet mellan noterna vilket framförallt på de högre svårighetsgraderna kommer få dig att sick-sacka och hoppa längs spelplanen som om den vore en hinderbana från helvetet. Allt till takten av den gungiga, elektroniska popmusiken.

Beat Souls
Den japanska prägeln är tydlig.

Den japanska estetiken präglar varje liten del av spelet och både karaktärer, färgval men framförallt låtarna i Beat Souls är som lyfta direkt ur en arkadhall i Akihabara. Det är verkligen ett sant nöje att se skärmen explodera i regnbågens alla nyanser om och om igen samtidigt som den infernaliska blandningen av house och Hatsune Miku sköljer över dig. Innehållsmässigt bjuder spelet på fyrtiofem låtar fördelade över tre olika karaktärer med femton nivåer var, och svårighetsgraden är också vad du kan förvänta dig från genren. För vad som börjar med några enkla, snälla låtar med en lätt sömnig prägel eskalerar snabbt till århundradets träningspass för dina fingrar och något som definitivt kommer pressa din koncentrationsförmåga.

Det är med andra ord enkelt och lätt att komma igång utan att känna sig överväldigad av Beat Souls men utmaningen gör sig snabbt göra dig påmind. För när du når de senare nivåerna och framförallt Endless Hell som är spelets stora eldprov. Ja då kommer definitivt dina förmågor prövas och tänjas till sina yttersta gränser. Det är svårt, men rättvist. Spelet ger dig alla medel för att klara utmaningen med dess tajta och simpla kontroller så det känns aldrig som att det är någon annans än ditt eget fel när du misslyckas. Och trots några inledande lite trötta musikstycken så är dom svåraste nivåerna också de som har det bästa urvalet av spelets låtar. Något som är en strålande morot för dig att försöka om och om igen. Utmaningen till trotts.

Beat Souls
Utmaningen eskalerar snabbt.

Beat Souls tog mig minst sagt lite på sängkanten. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när Petter lobbade en recensions-kod i min riktning. Men jag är otroligt glad att jag gav Eastasiasoft första musikspel en chans. För här finns otroligt mycket glädje att finna för den som kan uppskatta estetiken och det särpräglad japansk-influerade urvalet av låtar. Nej Beat Souls är inte nästa Guitar Hero - svårighetsgraden är stundtals oförlåtande och det kan bli visuellt överväldigande. Men musiken och den simpla spelmekaniken är både beroendeframkallande och spelet är fyllt av glädje. En tydligt renodlad japansk arkadupplevelse med allt vad det innebär, och ur den synvinkeln lyckas Beat Souls strålande. Nischat och helt underbart.

7 / 10
+
Strålande musik, utmanande, beroendeframkallande