Dying Light 2 Stay Human

Dying Light 2 Stay Human

Adam har hoppat, klättrat och kämpat sig genom postapokalypsen i Dying Light 2 för att leverera en recension...

Jag fastnade aldrig för det första Dying Light av flera anledningar. Jag tyckte den visuella designen var makabert beige och berättelsen var klyschigt ointressant. Men det betyder inte att jag inte försökte uppskatta spelets mer unika aspekter. Ett överlevnadsspel i en öppen värld låter kanske inte som den mest unika upplevelsen men vad som gjorde Techlands titel unik var inslaget av parkour där denna akrobatiska navigation var nyckel till att överleva den katastrofdrabbade staden Harran. Efter nästan sju år av uppdateringar och stöd har vi nu fått en uppföljare där i princip alla aspekter av originalet har arbetats på och storyn är mer ambitiös än någonsin. Men är det tillräckligt?

Zombie-infektionen i Harran slutade inte där tyvärr. Ett vaccin utvecklades och för en kort stund så verkade allt vara normalt igen. Organisationen GRE, som nämndes ofta i föregångaren, är av samma skrot och korn som många andra ondskefulla organisationer i media och fortsätter experimentera med viruset. Kaos bryter ut, men denna gången på global skala. Det är 15 år efter dessa händelser Dying Light 2 Stay Human tar plats och världen är en postapkalyptisk ödemark med bara en handfull bosättningar kvar. Aiden Caldwell är en överlevare vi får följa, en så kallad pilgrim (en form av budbärare och överlevare som färdas och levererar saker mellan bosättningar) med ett mystiskt förflutet och en försvunnen syster.

Dying Light 2 Stay Human
Dying Light 2 Stay HumanDying Light 2 Stay Human
Villador som stad är mycket trevligare, vackrare och roligare att navigera än Harran.

Hans resa över Europa för honom till Villedor. En stad omringad av en enorm mur; isolerad från världen omkring men inte fria från de odöda. Övergivna gator regeras av de vandrande avlidna, ännu mer om nätterna, men på hustaken ovan har människor hittat någon form av existens. Fraktioner och små samhällen har bildats på taktopparna och att manövrera mellan dessa är för Aiden en lika stor utmaning som att hoppa och klättra över denna nya värld. Denna kontrast, både mellan omgivningarna och de samhällsgrupper som bildats, är ett klart lyft jämfört med föregångaren.

Dying Light 2 och Villedor är på många sätt vad Mirror's Edge Catalyst misslyckades att vara. Medan DICE försök till ett parkourande äventyr i en öppen värld 2016 resulterade i repetitiva rutter och isolerade banor så har Techland lyckats få sin värld att kännas mer varierad och rikare i hur vi navigerar. Det finns nästan dubbelt så många nya tricks vi kan lära oss som under spelets gång låter oss ta nya vägar och lösningar. Ett gap mellan två hus blir inte ett lika stort problem när vi lär oss att ta ett längre hopp genom en kort sprint eller att ta sats från ett föremål. Ett högt fall blir inte en säker död efter att vi lär oss att rulla när vi nuddar gatan eller kanske dra fram den nya glidaren vi låser upp en bit in i spelet. Möjligheterna är fler och kontrollerna är avancerade men aldrig komplicerade.

Dying Light 2 Stay Human
Valen kan göra skillnad, men förstår du vad de innebär?

Det finns inga handeldvapen i Dying Light 2, bortsett från en bräcklig hagelbrakare vi kan knåpa ihop för några skott, så är det antingen pilbågar eller närstridsvapen som gäller och det finns nya saker att låsa upp här också. Mer kraftfulla attacker, bättre pareringar och sedan möjligheten att kombinera parkour med handgemäng ger spelet lite mer att tänka på under en strid. En perfekt parering kan en kort stund paralysera en fiende som i sin tur kan användas som en språngbräda så vi kan hoppsparka hans kamrat och liknande förmågor. Timingen för att få till dessa attacker och fördelar kom inte helt naturligt i början men efter några timmar in så kändes det tillfredsställande att utmana rövare och vandaler som står mellan mig och mina kära resurser att plundra.

Spelets dygnscykel har också justerats och har nya mekaniska skillnader. Nätterna påverkar fortfarande de odödas beteende så när solen går ner så är det många fler och dödligare zombier på gatorna, men byggnader och tunnlar är nu också säkrare att utforska för sällsynta resurser eller uppdrag. Nätterna är också mycket längre och tack vare spelets utökade sätt att navigera så är det inte lika dödligt att bara vistas utomhus. Aiden är dock infekterad med zombieviruset vilket gör att om han vistas för länge i mörkret utan sol eller UV-ljus från särskilda lampor så kommer han efter en stund att dö och förvandlas. Detta gör att även om vi är allmänt tryggare att färdas på nätterna, så måste vi försöka färdas mellan säkrare baser eller se till att vi har droger eller svampar som förstärker ens tillfälliga immunitet så vi kan vistas längre i en byggnad eller i en tunnel.

De nya konsolerna har stöd för förbättrade skuggor tack vare strålspårning (höger), men är det värt att offra 60fps för?

Dessa mekaniska förändringar sträcker sig också till hur Techland valt att utöka rollspelselementen i spelet. Vi har nu bara två färdighetsträd, de ovan nämnda för parkour och strid, men vi kan fortfarande justera vår spelstil och bestämma hur vi föredrar att Aiden är genom kläder och utrustning. Det finns olika set av kläder som har statistiska inriktningar. Vi kan dona skor, mössor och jackor som kanske ger bättre skydd mot skador och förbättrar hur vi slåss med långsammare tvåhandsvapen, eller andra plagg som gör att vi ökar vår skada med pilbågar och kan känna av fiender och föremål längre. Detta handlar mest om procentuella skillnader och jag hade gärna sett mer unika utstyrslar, men det för sitt jobb även om jag tror att det ger lite mer för de som kör på högre svårighetsgrader.

Vi har även sett justeringar till vapenmodifikationer i Dying Light 2. Istället för att vi bygger ett nytt vapen från grunden så har vi en bunt med olika närstridsvapen. Allt från stolsben till hemmagjorda yxor kan brukas och många av dessa kan modifieras. Dessa modifikationer kan ha effekter som elektrisk skada, gift eller liknande, plus att vi kan applicera förmågor som att kunna skjuta ut eld och tända fyr på närgångna fiender. Det finns mycket intressant att göra med utrustning jämfört med tidigare men hur spelet skalar sin utrustning medan vi blir starkare. Och med det menar jag att det inte skalar sin utrustning alls när vi går upp i nivå.

Dying Light 2 Stay Human
Rollspelsfunktionerna är kraftigt utökade med utrustning och vapen att byta ut och förbättra.

Allt vi gör i spelet, vare sig det är att strypa rövare, hoppsparka zombier från hustak eller klättra på lyktstolpar som fotbollshuliganer ger oss erfarenhetspoäng i antingen strids eller parkourträdet. Efter ett visst antal poäng i dessa träd går vi upp i nivå. När vi går upp i nivå ökar vår hälsa, uthållighet och immunitet men också nivån på de vapen vi hittar spridda i världen. Nivån på vapnen avgör deras grundskada och det är ofta en märkbar skillnad i skada. Detta gör att en hammare jag sparat från nivå två plötsligt är sämre på att hamra de odöda än ett stolsben på nivå fyra och med den takten jag hittar vapen genom att bara utforska eller så fick jag ofta bara dumpa vapen på marken eller sälja i närmaste bosättning. Modifikationer kan jämna ut gapet lite men efter några timmar in så slutade jag i princip att bry mig om specifika vapen utan bara växlade utefter skada.

Jag har än så länge undvikit att prata om berättelsen i spelet. Dels är det för att inte råka avslöja något för den som kanske bara vill veta om de mekaniska delarna utan något annat men också för att jag själv separerar dessa två element. För jag älskar Dying Light 2 mekaniskt. Att röra sig längst med den öppna världen är för det mesta bland det mest intressanta jag spelat på länge och den visuella designen är på många sätt fantastisk. Detta är sakerna som drar mig in och får mig att vilja spela mer, men storyn och strukturen gör att jag stundtals gärna hade velat kunna hoppa över sektioner.

Dying Light 2 Stay Human
Meddelanden som dessa kommer att introducera nya saker många timmar in i spelet..

Techland har höga ambitioner med sin uppföljare och de har sedan spelet utannonserades år tillbaka pratat om att introducera många fler val som på många sätt påverkar spelets utgång. Vi kan välja mångas öde och försöka balansera Aidens mål och välbefinnande med de omkring honom. Men även om tanken är god så känns många av valen fortfarande väldigt binära och spelet tar också väldigt lång tid på sig att introducera dessa val och kommunicera vad de kan innebära.

Som stadens första sektion, de äldsta delarna av Villedor. Aiden är precis nyanländ, nyligen smittad av viruset som kommer förvandla honom till en zombie om han inte är försiktig och i hans väg till de centrala delarna av staden hamnar vi i ett mordmysterium. De civila överlevarna i staden är i konflikt med de så kallade fredsbevararna, en form av militär organisation vars överlevnad kretsar kring ordning och reda pyngel på fredag. Dessa två grupper var i luven på varandra redan innan, och när de sistnämndas ledare brutalt mördas av någon blir det inte direkt lättare för de att hålla sams. Ingen vet vem det är som är skyldig och vi dras in i konflikten med ideologier och krystade draman.

Dying Light 2 Stay Human
Du kan med resurser knåpa ihop allt från uppgraderingar och granater till mediciner och smällare som du kan bruka när du vill.

Jag ska inte avslöja vad som händer men jag kan säga att jag utan att veta det råkade ansluta mig till den ena sidan av misstag och jag har ingen aning om vad det var som avgjorde det. Om det var att jag tilldelade en viss resurs och territorium till den ena fraktionen eller om jag helt enkelt valde att svära åt en annan person och därför ansluta mig till deras revolt. Att sedan kasta in ett mordmysterium vi tillfrågats lösa med det hela underlättar inte heller då jag som spelare får information, men som jag i form av Aiden inte kan agera efter eller ta upp i en konversation där jag känner att det skulle passa för att lösa situationer. Spelets första akt var en röra där jag kan erkänna att jag hade val och dessa val hade en effekt på berättelsen, sidouppdrag och liknande, men det kändes inte alls naturligt.

Det betyder inte att det är dåligt. Jag tyckte om att lära känna många av karaktärerna och det var stundtals svårt att faktiskt veta vem jag ska lita på eller vem jag ska välja. Jag hade stunder där jag önskade att jag kunde rädda fler och spelet är faktiskt smart nog att spara under ens val så att jag inte kan fuska och bara ladda om min sparfil. Gjort är gjort och om du vill ändra något får du helt enkelt starta om spelet och det känns vågat och ger många konsekvenser mer tyngd. Det är mera strukturen och hur Techland valt att informera mig om valen som ställer till vad som annars hade kunnat vara ett av de bättre interaktiva rollspelen på senare år.

Dying Light 2 Stay Human
Striderna är fortfarande brutala och kan kännas tillfredställande.

Det underlättar inte heller att jag även 30 timmar in i mitt äventyr fortfarande kunde få upp meddelanden om nya saker att göra relaterat till fraktionssystemen och saker jag kan låsa upp. Det finns många utdragna sektioner av spelet och jag känner att spelet hade kunnat vara lite smartare i hur det portionerar ut många av dessa system, saker att låsa upp och så vidare. Detta påverkar också spelets progression då många av spelets arsenal av saker, som änterhaken som återkommer från föregångaren, eller glidaren, introduceras många timmar in i spelet. Det kan i sin tur göra att spelet fortsätter att kännas fräscht för många, men för mig fick det spelet att kännas mer artificiellt långt.

Många av uppdragen blir med tiden också ganska enformiga. Huvudberättelsen överlag har fortfarande variation medan sidoberättelserna blir mycket att springa fram och tillbaka, hämta resurser, leta upp något i en byggnad, klättra upp i ett torn som i ett Ubisoft-spel eller liknande. Jag mötte överraskande många sidouppdrag som i princip bara gick ut på att göra ett x antal parkour-utmaningar. Efter att timmarna gick så minskade mitt tålamod mycket med sidouppdragen, speciellt med tanke på att jag slutade bry mig om utrustning och liknande uppgraderingar med tiden.

Dying Light 2 Stay Human
Glidflygaren är en uppskattad uppgradering, specieltl i de högre byggda delarna av Villador!

Sedan så har jag också stött på en del buggar under tiden jag spelat på Xbox Series X. Nu kan detta vara något som kanske fixas till att spelet släpps eller kort efter, men jag har råkat ut för att jag fastnat i geometrin när jag försökt parkoura under strider, att ljudet kraschat och tjutit så högt att katterna gömt sig och små visuella buggar som vissa flimrande skuggor och texturer. Jag har sett betydligt värre men det är fortfarande något som jag lade märke till under spelets gång.

Dying Light 2 är ett spel jag tror på många sätt kommer att förbättras med åren. Techland har utlovat fem år av stöd och uppdateringar och jag kan tänka mig att de kommer ta åt sig feedback vad gäller vissa system och innehåll. Men i dagsläget är spelet en oerhört oslipad diamant som ibland skiner väldigt starkt. Jag älskar att spela leka runt i Villador och många av de små detaljerna är fantastiska. Som hur delar av musiken stannar upp när jag gör ett farligt hopp ungefär som att spelet håller andan med mig, eller hur tillfredsställande vissa strider vissa strider och utmaningar kan vara när jag låst upp mer förmågor. Det är vissa av de tekniska och strukturella bitarna jag hade hoppats mer på speciellt efter flera års utveckling.

Jag tror att många av de som älskade Dying Light kommer att älska Dying Light 2, speciellt med tanke på att vi kan spela upp till fyra spelare tillsammans och uppleva storyn och uppdragen tillsammans och det märks att Techland bryr sig mycket om spelet och sina fans. Men det hade kanske behövt lite längre tid i ugnen eller kanske en lite mindre ambitiös story vad gäller val och konsekvenser.

7 / 10
+
Fantastiskt parkourande, roliga förmågor att låsa upp, väldesignad spelvärld, suverän presentation