Sense: A Cyberpunk Ghost Story

Sense: A Cyberpunk Ghost Story

Ett framtida Hong Kong, cyborg-damer och väsande vålnader. Vi har undersökt pixlarna inuti indieäventyret Sense: A Cyberpunk Ghost Story.

När Sense: A Cyberpunk Ghost Story lanserades till såväl Nintendo Switch som Playstation 4 under förra året möttes titeln av en del kontroversiella åsikter. Enligt utgivaren Top Hat Studios ska man nämligen ha blivit hotade av ett flertalet argsinta spelare som menade att spelets stil och design var allt för vågad och pornografisk, och dessa röster förespråkade att spelet skulle censureras - något studion vägrade. Nu, ett år senare, har titeln även lanserat till Xbox-formatet och vi har således tagit en titt på vad allt ståhej egentligen handlar om.

Sense: A Cyberpunk Ghost Story
Grafiken är relativt tjusig, och det är absolut en av spelets styrkor.

Sense: A Cyberpunk Ghost Story är ett tämligen simpelt peka-och-klicka-äventyr som har sina rötter i spel som Resident Evil och Clock Tower. I denna klassiska TV-spelsmix har man även valt att blanda in en hel del futuristiska cyberpunk-element tillsammans med traditionell kinesisk kultur och folktro, och överlag är det en intressant visuell design på pappret, men tyvärr lyckas den aldrig riktigt kommer till sin rätt på skärmen. Du spelar nämligen som en ung kvinna vid namn Mei-Lin i ett framtida Hong Kong år 2083, och även om vi till en början får se en del sprakande neonljus och spännande miljöer så ebbar det snabbt ut till ett evigt springande bland övergivna korridorer och livlösa lägenheter. Allt är dessutom skapat utan någon direkt finess och den övergripande känslan är verkligen att denna spökhistoria hade behövt något säreget och unikt för att hålla intresset uppe då den spelmässigt står på extremt bevandrade och intetsägande grunder.

Sense: A Cyberpunk Ghost Story
Du tillbringar mycket av din tid med att gå upp och ner längsmed skärmen för att hitta saker att integrera med.

Resten av presentationen gör inte heller mycket för att övertyga, och även om pixelgrafiken är tämligen snygg så finns det liknande spel som gör samma sak, ser bättre ut och erbjuder mer underhållning. För Sense: A Cyberpunk Ghost Story är inte speciellt roligt att spela om jag ska vara helt ärlig. Visst, jag kan absolut uppskatta det klassiska upplägget med simpla pussel som ska lösas genom att hitta rätt föremål i miljön, men jag kände mig aldrig investerad i det som utspelade sig framför mina ögon, och hade det inte varit mitt jobb att recensera detta äventyr hade jag med största sannolikhet stängt av tidigare än vad jag faktiskt gjorde. Storyn är inget speciellt, karaktärerna är platta som löv och spottar mest ut sig överdriven exposition, och de fåtal skräckmoment som finns känns varken laddade, läskiga eller tillräckligt intressanta för att få mig att vilja spela vidare.

Sense: A Cyberpunk Ghost Story
Bilden är tagen från spelets inledning, och det är även här vi bjuds på mest färg och liv.

Denna skräck-thriller är trots detta, i grunden, inte dålig även om den sannerligen inte kan klassas som bra heller. Konceptet med att konfrontera spöken och vålnader blandat med klassisk spelmekanik låter som sagt på pappret inte helt fel, och delar av utförandet visar att det finns potential hos den mindre utvecklaren Suzaku. Det behövs dock något mer än "kontroversiellt" storbystade damer för att sticka ut i vårt rådande spelklimat, och även om jag tror att trogna fans av nämna Clock Tower-serien absolut kan hitta en del glädje bland dessa tjusiga pixlar så är det inte tillräckligt för att kamma hem något större betyg från oss här på Gamereactor.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+