Rocket League Sideswipe

Rocket League: Sideswipe

Psyonix har kokat ned och försökt koncentrera originalkonceptet bakom sitt populära onlinespel och Hegevall är ordentligt imponerad...

Jag har inte spelat jättemycket Rocket League, men en del. Och jag gillar det, såklart. För den som slumrat sött under en sten de senaste åren är Rocket League ett arkadsport-spel av det gamla slaget där man kickar fotboll med hjälp av radiostyrda bilar. Det geniala ligger i enkelheten i upplägget i kombination med det djup som finns i det spelmekaniska och nu såhär sex år efter premiären är det enkelt att konstatera att Psyonix retrodoftande indietitel är en enorm succé.

Rocket League Sideswipe
Simpelt att spela, svårt att bemästra - Precis som gamla skolans topptitlar.

Min första tanke var när jag hörde att Psyonix var i full gång med att överföra sitt snillrikt superframgångsrika koncept till Iphone och Android var att konceptet skulle komma att passa perfekt för mobilt spelande (det har ju funnits till Switch i närmare fyra år och fungerar kanon trots lite för låg upplösning) men när jag sen såg att det skulle bli någon slags kraftigt förenklad, tvådimensionell historia - tappade jag allt det sug som jag tidigare hade byggt upp. Det finns gott om exempel där namnstarka storspel blivit rena skräpet i ett försök att göra själva grundkonceptet mer lättspelat till mobila plattformar, däribland Elder Scrolls, Forza Motorsport, The Witcher samt Doom, och jag slutade i och med detta att längta efter Rocket League: Sideswipe.

Efter att ha spelat ett 40-tal matcher nu det senaste dygnet, köpt prylar till min bil och pratat med likasinnade bil-fotbolls-tokar via Epics servrar är jag dock beredd att erkänna att min förhandsskepsis var helt onödig. 100% överdriven. Mot all förmodan är Rocket League: Sideswipe verkligen ett lyckat mobilspel där utvecklarna lyckats koka ned det mest essentiella ur originalet till en mindre, snabbare, enklare variant som fortfarande delar samma grundidé; Enkelt att spela, svårt att bemästra.

Rocket League Sideswipe
Grafiken är snygg och designen är läcker.

Upplägget är så simpelt som det kan bli. Två eller fyra spelare uppdelade i två lag ska försöka krocka en stor boll in i varandras mål med hjälp av små gulliga radiobilar. Till sin hjälp har man en hoppknapp som får bilen att antingen hoppa rätt upp eller göra en volt, när man dubbelkickar på den touch-knappen, samt en raket-funktion som gör att man likt en "Rocket" kan skicka sin lilla bil rätt upp i luften för att knocka runt bollen mot motståndarlagets mål. I originalspelethandlade det ju som vi alla vet om en stor fotbollsplan med traditionella mål på marknivå men i Sideswipe har utvecklarna höjt upp målburarna ett par meter från marken för att göra det hela svårare, och det är en fantastisk förändring som i mångt och mycket räddar det här spelet från att bli en alldeles för simpel målfest.

Rocket League Sideswipe
Onlineservrarna via Epic Games fungerar kanon.

Det gäller att hushålla med raket-kraften och använda nitrokraften i efterbrännkammaren i exakt rätt ögonblick för att knuffa bollen åt rätt håll, med rätt mängd fart. Det gäller såklart även att vara snabb tillbaka mot eget mål om motståndaren/motståndarna skulle få på en finfin träff och närmar man sig motståndarlagets mål är det smart att nyttja hoppfunktionen för att liksom hoppkicka in bollen i mål. Varje vunnen match ger poäng som går att nyttja i en onlinebutik där man kan lacka, smycka eller förändra sin bil samt köpa nya hälsningsfraser, fälgar, mössor samt helt nya bilmodeller.

Rocket League Sideswipe
För den som vill kan man klä upp sin fina lilla bil i diverse hattar.

För att kunna spela detta online, via Epic Games egna servrar måste man logga in och här har utvecklarna utformat ett föredömligt system där det kryllar av smidiga alternativ. Du kan välja mellan om du vill logga in med hjälp av ditt Xbox-konto, Playstation-konto, Nintendo-konto, Epic-konto, Google, Facebook eller Apple och med tanke på att jag recenserat Rocket League: Sideswipe på min Iphone 13 Pro Max gick det ultrakvickt att bara välja Apple-alternativet och med hjälp av Face-ID logga in på Epic Games servrar. Väl utformat och supersmidigt.

Rocket League: Sideswipe är snyggt, trevligt presenterat med bra menysystem, korta laddningstider och bra gränssnitt. Det är spelmässigt simpelt att förstå men svårt att bemästra och det fungerar ypperligt som onlinespel. Jag har haft noll bekymmer med att hitta roliga matcher mot vettiga motståndare, det finns ett smart system för poängutdelning efter vunnen match och detsamma gäller om ens motståndare tappar humöret och rage-avslutar pågående match. Möjligheten att smycka sin bil efter egen smak är lika trevlig här som i originalspelet och det inbyggda soundtracket är också bra. Det är i slutändan enkelt att slå fast att Psyonix gjort det så många andra utvecklare misslyckats med under de senaste åren, och för mig är detta ett av årets absolut bästa mobiltitlar.

8 / 10
+
Trevlig design, snygg grafik, korta laddningstider, snillrik spelmekanik, bra onlineservrar, utmanande