Bloodshore

Bloodshore

Den interaktiva spelfilmen Bloodshore testar lyckan med sin ostiga Battle Royale-berättelse och budgetdoftande produktion. Vi har testat och delat ut betyg,

"En hyfsat hög lägsta nivå", så lyder slogan till kanalen TV6, och det är även en beskrivning som passar relativt bra in på det nya interaktiva actionspelet/filmen Bloodshore. För det är inga höga produktionsvärden vi möts av i denna B-doftande Battle Royale-sagan, men det finns ändå värde för de som vill döda 90 minuter fritid med dum och okomplicerad underhållning som inte tar sig självt på alldeles för stort allvar.

Bloodshore
Du får följa berättelsen både ur huvudpersonen Nicks ögon, och hur programmet sänds ut till omvärlden.

Du axlar rollen som Nick Romero, en före detta barnskådespelare med en nedåtgående karriärkurva, som väljer att ansluta till det populära TV-programmet Kill/Stream. I denna dokusåpa lämnas 60 personer på en öde ö och det är bara en som får lämna med livet i behåll. Det hela utspelar sig lite som om Fortnite hade funnits på riktigt, och det förekommer både vapendepåer och en minskad spelplan för att dra deltagarna och actionsekvenserna närmare mot varandra. Till skillnad från det populära actionspelet från Epic Games är detta dock ett spel du endast kontrollerar via specifika val, och istället för att bygga komplicerade träkonstruktioner mot himlen så fokuserar Bloodshore på att bygga allianser och intriger mellan de olika deltagarna.

Bloodshore
Nick Romero har svåra val att välja mellan.

Till en början är dina val begränsade till att antingen göra något eller låta bli, men mot slutet så kommer du märka att det finns betydligt fler valmöjligheter beroende på hur du spelat tidigare. Spelet håller nämligen koll på hur dina relationer ser ut med dina medtävlare, och även om du kan ta dig igenom äventyret på runt på 1,5 timmar så ska det finnas, enligt utvecklarna, hela 8 timmar inspelat material för de som vill testa andra tillvägagångssätt. Det största problemet för min del var att jag kände mig nöjd efter endast en genomspelning. Skådespeleriet är nämligen medelmåttigt som bäst, och då mycket av speltiden är vadderad med onödiga mellansekvenser i form av intetsägande miljövyer och utdragna drönarfilmer så känns det som om de där utlovade 8 timmarna av unikt material är en sanning med modifikationer.

Bloodshore
Statistiken är tydligt uppdelad och du ser alltid en ikon i högra hörnet när någon av staplarna har ändrats av dina val.

En annan irriterande sak är att vissa val inte är något val till att börja med utan endast leder till en Game Over-skärm. Visst, jag kan köpa att man ska kunna göra fel och "förlora", men då ett misslyckande enbart leder en tillbaka till samma sekvens med fel svarsalternativ borttaget så känns det ibland som man är på en mycket linjär resa framför en öppen berättelse, och det förtar mycket av spänningen. Utvecklarna försöker dessutom göra saker mer spännande genom att addera en del underliggande berättelser om Kill/Stream-programmets korruption och de tävlandes relation till konceptet, men det sällan något som greppar tag eller får en att reflektera över några djupare innebörder.

Bloodshore
Det osar B-film över hela produktionen.

I slutändan är Bloodshore en kort munsbit som varken kräver mycket ansträngning eller ger mycket behållning. Det är medelmåttighet definierad i en interaktiv berättelse, och för prislappen 150 kronor skulle jag säga att det dessutom är marginellt överpriserat. Det finns visserligen en del underhållning att få ut av denna B-doftande actionsoppa, men precis likt större delen av materialet som sänds på TV6 så är detta en upplevelse som enbart håller en hyfsat hög lägsta nivå, inget mer.

5 / 10
+
Okej berättelse, tydlig statistik, trevlig B-filmskänsla.