Forza Horizon 5

Forza Horizon 5

Sugen på solsken? Djungler? Berg? Motorvägar i öknen? Uråldriga tempel? Snö? Tävlingar? Färgglada byar? Storstäder? Forza Horizon erbjuder allt detta och vi har recenserat...

Stackars alla staket, kaktusar och lyktstolpar i Forza Horizon 5-versionen av Mexiko. Efter 20 timmar med spelet undrar jag hur mycket värde jag har kört sönder och hur många familjer som måste svära som galningar över att tvingas laga staketet gång på gång. Som tur är finns det ingen polis att oroa sig över och sånt beteende uppmuntras istället i vad som är Playground Games stora lekplats. Jag måste dock erkänna att jag inte var speciellt övertygad om den nya kartans storhet (både i kvalitet och distans) när jag började spela. Visst, öppningssekvensen som du säkert sett online bjuder på stor variation, men sedan fokuseras mycket av inledningen av spelet i samma område. Det var inte förrän jag låste upp racet The Goliath som spelet verkligen smällde upp dörren framför mina ögon. "Här, titta! Det här är vad vår version av Mexiko verkligen är."

Forza Horizon 5
Det grådassiga England med vänstertrafik är utbytt mot ett färgsprakande Mexiko och högertrafik - fast ofta kör man inte på vägar överhuvudtaget.

Det racet är nämligen, enligt spelet självt, det längsta i Horizon-historien. Det går runt hela kartan, som ska vara 50% större än i förra spelet, längs den yttre ringvägen. Det tog mig 13,5 minuter att genomföra detta i en av de snabbaste bilarna i spelet (och jag har så klart glömt bort exakt vilken det var). Det bjöds på stränder, djungel, berg, öppna fält, byar. Sedan var jag fast. 13,5 minuter var allt som krävdes för att få mig att inse att den här kartan är perfekt för ett Forza Horizon-spel.

Forza Horizon 5
Det är svårt att inte slås av hur vackert det är till Xbox Series S (som denna och alla nedanstående bilder är tagna från).

Jag vet att det var många som var missnöjda med England/Skottland samt vänstertrafiken från förra spelet. Själv hade jag inga problem med valet av plats, utan det hade sin charm. Mexiko är dock så klart något helt annat och så långt ifrån grått och trist engelskt väder det bara går att komma. Forza Horizon 4 hade sin lilla strand med några sanddyner, men nu får vi en fullfjädrad öken. Fyran hade en fantastisk version av Edinburgh, nu får vi Maya-tempel. Och en aktiv vulkan. Det är en av delarna som gör serien så speciell, att det inte bara är ett bilspel, det är också en stor del utforskning. Jag har till exempel bara hunnit åka på 271 av spelets 578 vägar, kört sönder 64 av 250 bonusskyltar och hittat fyra av 14 gamla bilar i ladugårdar. Jag kommer inte ge mig förrän jag åtminstone kört på samtliga vägar.

Forza Horizon 5
Vamos a la playa!

En sak som dock bör nämnas är att jag inte kunnat prova på delar av underhållningen i vissa fall. Det har aldrig varit tillräckligt med folk online samtidigt för att kunna testa saker som nya Horizon Arcade, där onlinespelare kör mot varandra i olika minispel, Eliminator Battle Royale eller The Trial som låter spelare slå sig ihop som ett lag för att försöka besegra datorstyrda förare på högsta svårighetsnivån. Detta är såklart jättetråkigt då det är en av de absolut roligaste delarna med Horizon. Jag ser väldigt mycket fram emot att köra mot eller med er alla när spelet har släppts (hojta i kommentarsfältet!). Av någon konstig anledning kraschar spelet ständigt till min PC, oavsett vilka grafikinställningar som används, så alla bilder du ser i recensionen är tagna från Xbox Series S-versionen. Där ska det sägas att det flyter på väldigt, väldigt bra.

Har du spelat tidigare delar i Forza Horizon-serien finns det egentligen inget som verkligen kommer överraska dig här. Inga jättestora förändringar som kommer få dig att ramla ur stolen, vilket inte behöver vara något negativt. Det finns dock bland annat ett nytt vädersystem med lokalt väder., vilket gör att det inte är samma väder överallt samtidigt. Om det regnade i en del av England i den fjärde delen regnade det också i resten av England. Klimatet i Mexiko är ju som sagt lite annorlunda, vilket gör att det kan vara en sandstorm på en del av kartan medan det regnar någon annanstans.

Forza Horizon 5
Fartkänslan är det inget fel på heller.

Årstiderna är fortfarande inkluderade, vilket för med sig unika vädereffekter runt om på kartan. Jag fick tyvärr bara några smakprov på detta hittills då det bara varit ett skifte av årstid. I vissa uppdrag spelar dock årstiden ingen roll utan vädret är förutbestämt. Att åka i en riktigt rejäl tropisk storm var en upplevelse, kan jag meddela. Vädereffekterna är kanon. Liksom alla andra effekter om jag ska vara ärlig. Ljussättning, ljud, arkadkänsla i bilarna. Kanon. Spelet ser fantastiskt ut. Det kan vara ett av de vackraste spelen jag någonsin spelat.

Forza Horizon 5
Roads? Where we're going we don't need roads. Bara en tupplur på en solstol.

Och ja, det här är ju så klart helt och hållet en titel som fokuserar på arkadkul. Det är svårt att hävda något annat när du kan köra din Volvo 242 Turbo från 1983 ut över stupet på ett berg i ett försök att hoppa så långt som möjligt. Det finns löjligt många bilar att köra. Jag har inte räknat manuellt, men det ska finnas över 500 olika bilar med allt från en DeLorean till en Local Motors Rally Fighter till två Hot Wheels-bilar till en gammal hederlig Ford Transit från 60-talet. Oavsett vad du har för smak när det kommer till kärror lär du hitta en favorit här. Dessa kan sedan användas i tävlingstyper som känns igen från förr. Street Racing, Road Racing, Dirt Racing, Drag Racing och Cross Country Racing. Förutom tävlingarna finns det andra galna uppdrag att låsa upp, från att ha en flera delar lång story med en Luchador (mexikansk wrestler) eller att ta olika naturbilder. Underhållningen och variationen är det sannerligen ingen brist på.

Där spelets uppbyggnad skiljer sig från tidigare är att det nu är upp till oss, spelets superstjärna, att ta hand om Horizon-festivalen. Nä, det är ingen managementsimulator inkluderad. Däremot är det vårt jobb att utöka festivalen och smälla upp några småfestivaler här och där. Genom att klara olika uppdrag öppnas nya delar av spelet upp och vi får själva välja i vilken ordning sakerna låses upp. Till en början finns det inte alls speciellt mycket att göra, men när du fått din första poäng att spendera kan du välja att till exempel låsa upp en utpost kallad Horizon Wilds, vilket ger dig möjligheten att delta i Dirt Racing-tävlingar, utposten Horizon Baja för Cross Country eller små sidoberättelser som tidigare nämnda Luchador-grejen. För tävlingstyperna här ovan måste du först låsa upp deras respektive utpost vilket gör att det tar ett tag innan du kommer kunna spela alla olika grenar.

Forza Horizon 5
En Volvo i Guanajuato.

Forza Horizon 5 står verkligen och vinglar på gränsen till en full pott, men genom att jag inte har kunnat undersöka en stor del av onlinedelen samt att inledningen är lite långsam och att det tar ett tag att låsa upp saker att göra - blir det bara nästan full pott. Skulle det visa sig att onlinedelen är lika underhållande som resten av spelet finns det nog stora chanser att det här faktiskt kan vara en tia. Hur som helst är detta precis vad jag ville se från Forza Horizon-serien. Mexiko var ett perfekt val av plats och allt jag älskade från del fyra finns kvar samt otroligt mycket mer. Gillade du tidigare delar i serien finns det inga frågetecken, du kommer älska det här.

9 / 10
+
Extremt vackert, spelvärlden är suverän och varierad, nya sanslösa vädereffekter, mängder av bilar, mycket innehåll, kul arkadracing