Svenska
Gamereactor
nyheter
Half-Life

Nytt påskägg i Half-Life upptäckt efter 20 år

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att Half-Life slog ner som en bomb i spelvärlden 1997 är det nog få som inte känner till, men att det fick en konvertering till Playstation 2 signerad Gearbox är det kanske färre som minns. Att PS2-utgåvan dessutom förärades med en co-op-expansion kallad Decay, det hade åtminstone inte jag en aning om förrän jag fick nys om den här nyheten.

Nu i dagarna blev det nämligen känt att youtubern MarphitimusBlackimus hittat ett tidigare okänt påskägg i nämnda Half Life: Decay. Genom lite trixande har MarphitimusBlackimus lyckats skifta perspektivet från Gina, vars blick man vanligen ser slutsekvensen genom, till Colette, som är den andra spelbara karaktären i Decay. Ur Colettes synvinkel kan man få syn på en trasig dator som visar upp bokstäverna MA, vilket är initialerna på Gearbox bandesigner Matthew Armstrong. Detta är inte första gången Armstrong planterat påskägg som dessa, utan hans initialer har även förekommit på Team Fortress Classic-kartor.

Nu är kanske inte påskägget i sig världens mest spännande, även om det bär på viss historia. Det roligaste är den tradition av lagom utflippade och svåråtkomliga påskägg som präglar Hal-Life, vilket detta knyter an till. Eller vad sägs om de tidigare upptäckta Half-Life-påskäggen av MarphitimusBlackimus, där ett går ut på att slå ett lik 600 gånger med kofoten, och ett annat på att skjuta en minimal knapp inom fem sekunder från att en bana börjar för att förändra en dialogsekvens.

Ni kan se samtliga tre här nedan:

MA-påskägget

Klubba lik-påskägget

Skjuta panel-påskägget

Half-Life
"Följ med här, jag har hittat påskgodis!"

Relaterade texter

9
Spelminnen: Half-Life MP

Spelminnen: Half-Life MP

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Hegevall minns sommaren 1999 där han och fem stycken vänner på daglig basis spenderade sin lön på att hyra datorer på ett lokalt internetcafé, allt för att skjuta ihjäl varandra i Valves debut-mästerverk...

3
Half-Life var nära att bli ett blodbad

Half-Life var nära att bli ett blodbad

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

Brett Johnson en före detta nivådesigner hos Valve berättade i en video om sin tid med utvecklingen av Half-Life. Där förklarade han hur de under utvecklingen brottades...



Loading next content