Svenska
Gamereactor
nyheter
The Ascent

The Ascent erbjuder minst 15 timmars scifi-rollspelande

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Skövde-baserade Neon Giants kommande The Ascent såg bra ut redan när det utannonserades i maj förra året, och sedan dess verkar studion ha ökat sina ambitioner ytterligare. Som ett resultat av detta lanserades det inte i november 2020 när Xbox Series S/X släpptes, vilket ursprungligen var planerat, utan kommer först senare i år.

The Ascent är ett scifi-rollspel som kan spelas co-op av fyra spelare, och i en ny intervju hos Wccftech berättar game director Arcade Berg och art director Tor Frick att det är ett ganska massivt äventyr som väntar oss.

De har arbetat med spelet sedan studion grundades för tre år sedan, och det kommer inte ha den typ av framslumpade element som blivit populära på senare år, vilken anses öka omspelningsvärdet - men samtidigt gör att det kanske inte känns riktigt lika genomtänkt alla gånger. Berg förklarar:

"We're focusing on making sure that the experience you get playing through the game is the best it can be. We've used procedural tools outside of the game to help us create and curate the vast amount of content you can find in the game, but you play in a set world where a lot of loot and secrets are determined. Having said that, we do have additional systems on top for unique encounters happening in the world to make sure that when you travel through already explored areas you always have a chance of finding something new. We're more interested in giving you the best experience, than a seemingly infinite one."

Vi kan räkna med åtminstone 15 timmars speltid om du bara rusar igenom huvudstoryn, men det finns naturligtvis mer innehåll enligt Berg:

"From what we've seen, playing through the Main Missions will land you somewhere around 15-20h. On top of that you have many more Side Missions, treasures to find and a myriad of Codex entries to unlock and read about the world and what's in it."

Vi fick också veta mer om den till synes läckra cyberpunk-världen, som utvecklarna säger är levande snarare än bara en statisk bakgrund. Det kommer att vara möjligt att få kvarter att växla från fientligt till vänligt inställd och de förändras också organiskt eftersom människor bor där och gör sina dagliga saker, enligt Frick:

"We are putting a lot of effort into making the world feel like a real place, with everything from people going about their business and interacting with the world to traffic flying by. Random events taking place in the world, so when you return to a location you have visited before, things are slightly different, and things like that. The game takes place in a dystopian megacity, so the game and world required quite a lot of moving pieces to feel like more of a city, and not just a fancy static backdrop."

Till sist avslöjar Frick även vad vi kan vänta oss ur ett tekniskt perspektiv, annat än de utlovade 4K och 60 bilder per sekund som Xbox Series X levererar. Tydligen kan vi se fram emot "60 fps at 1440p for the Xbox Series S, 4K at 30fps for Xbox One X, and 900p for the Xbox One".

The Ascent släpps på ett ännu ej fastslaget datum till både PC och Xbox, och det ingår även med Xbox Game Pass redan från dag ett.

The Ascent
The AscentThe Ascent
The AscentThe Ascent

Relaterade texter

1
The AscentScore

The Ascent

RECENSION. Skrivet av Niclas Wallin

Niclas har satt tänderna i Neon Giants cyberpunkäventyr och han är till stor del imponerad av svenskarnas första spel...

0
The Ascent släpps till Playstation i mars

The Ascent släpps till Playstation i mars

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Redan i december blev det inofficiellt avslöjat att tidigare PC- och Xbox-exklusiva The Ascent var på väg till Playstation-konsolerna. Nu, två och en halv månad senare...



Loading next content