LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      nyheter

      Steam är alldeles för giriga enligt utvecklare

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      Nu är det kanske ingen större nyhet att utvecklare är upprörda över att deras hårda slit inte belönas tillräckligt. Eller att stora företag ständigt profiterar på deras arbete men enligt en färsk studie är det värre än väntat.

      Över 3000 professionella inom branschen har tillfrågats om de tycker att 30 % i så kallad revenue cut är en rimlig andel för Steam och de flesta utvecklare tycker som sagt inte det alls. De tycker rent av att det är hutlöst högt.

      I undersökningen som gjordes av GDC tycker endast 3 % att Steam och GOG förtjänar 30 % av avkastningen.

      Så vad är då en rimlig del av kakan? Nästan hälften tycker att 10 eller 15 % vore en rimlig summa, medan faktiskt hela 3 % tycker att plattformarna borde ha en ännu större del av vinsten. Värt att nämna i sammanhanget är att det i huvudsak är amerikaner och européer som har svarat på undersökningen.

      Steam är alldeles för giriga enligt utvecklare
      Vad får en utvecklare egentligen för de där extra 18 procenten?

      Det här är som sagt ingen ny diskussion per se. Jim Sterling har i åratal drivit en något av en häxjakt på Youtube mot spelindustrin och dess ofta synnerligen omilda behandling av utvecklare. Där i synnerhet AAA-spelföretagen och dess ägare gärna roffar åt sig så mycket som möjligt. Men vad den här undersökningen visar är att det numera erbjuds andra alternativ. Epic Games Store tar till exempel "bara" 12 % och även Google och Apple nämns som tänkbara alternativ för framtiden.

      Epic har egentligen alltid legat i framkant med lägre andelar. De andra företagen lockar med lägre priser för den första intjänade miljonen och så vidare och Valve introducerade till exempel ett nivåindelat intäktsdelningssystem i slutet av 2018, även om det har fått viss kritik för att gynna de större spelen.

      Det skall även nämnas att en stor anledning till att Epic erbjuder en så pass låg revenue cut är för att helt enkelt ta marknadsandelar. Och strategin verkar fungerar rätt väl med tanke på att de lyckades locka över 52 miljoner användare under 2020. Det är en skaplig siffra det.

      Det blir förstås intressant att se om Epic fortsätter att växa nu. Kombinationen av en redan lyckad strategi och ett växande missnöje mot Steam talar onekligen starkt för att det kommer att bli så. Kanske ser vi till och med början till ett maktskifte i branschen.

      Vad tror du? Kommer Steam att få finna sig i att bli frånåkta eller har de något ess kvar i rockärmen. Eller kommer de kanske att kunna leva kvar enbart på gamla meriter?



      Loading next content