När Bioware och EA äntligen bekräftade premiärdatum och mer information om de sedan länge omtalade Mass Effect-remastrarna, pratade de också lite allmänt om det faktum att stridssystemet skulle förbättras och bli mer homogent genom trilogin, samt att det även utlovades bättre menyer och liknande. Nu har det blivit dags att gå in mer på djupet.
Utvecklarna har publicerat en relativt lång artikel där de fördjupar sig i hur olika saker blir bättre och annorlunda i Mass Effect: Legendary Edition. Här får vi till exempel veta att vapnen i Mass Effect gjorts mycket mer exakta och mindre rollspelsaktiga, att kameran kommer att röra sig närmare när man siktar, hur alla fiender tar extra skada när du skjuter dem i huvudet, att alla klasser kommer att kunna använda alla vapen, att varje partner kan styras individuellt, ett mer generöst XP-system och en översyn av Mako samt mycket annat.
Samtidigt kommer Mass Effect 2 att ge oss mer ammunition medan Galaxy at War-systemet från Mass Effect 3 kommer att balanseras om och användas under hela trilogin. Utöver detta ska alla tre spelen ha nya Achievements/troféer och mycket bättre ljud. Klicka på länken ovan för ännu mer information.