Outriders-demot släpptes för dryga veckan sedan och blev omgående väldigt populärt, vilket vi tidigare rapporterat om. Nu har Digital Foundry gjort vad de gör bäst, och analyserat hur det presterar till olika format.
Det visar sig att den största skillnaden mellan Playstation 5 och Xbox Series S/X jämfört med förra generationen är bilduppdateringen. Xbox One X används som måttstock förra generationen och kör spelet i upplösningar mellan 1728p till 1944p med en bilduppdatering som ska nå 30 bilder per sekund. De skriver dock att det inte fungerar helt smidigt med en del hackande, men "the scope and quality of the visuals looks very close to what the new wave of consoles are delivering".
Xbox Series S kör spelet i en upplösning mellan 900p till 1440p och här är målet 60 bilder per sekund. Upplösningen faller dock ibland och som lägst mättes 45 bilder per sekund samt att det i vissa fall fattas detaljer. Sistnämnda beskrivs som "noticeable" men Digital Foundry lägger till att det är "not a deal breaker". Playstation 5 sin sida kör demot i upplösningar mellan 1260p till 1800p och "only has minor drops from its target 60 frames per second".
Till sist är det Xbox Series X som kör spelet i den högsta upplösningen på 1440p till 2088p. Denna version tappar dock bilduppdateringen från 60 bilder per sekund oftare än Playstation 5 och har uppmätts ner till 50 bilder per sekund.
Sammantaget verkar det som att People Can Fly gjort ett gott jobb med spelet, även om det är värt att minnas att det handlar om ett demo och den färdiga produkten lanseras först den 1 april. Förhoppningsvis har bilduppdateringen till Xbox-konsolerna blivit smidigare till dess samt att upplösningen till Playstation 5 kunnat ökas på.