Det är ingen hemlighet att studion bakom The Witcher-serien, CD Project Red, fick en hel del skit för lanseringen av Cyberpunk 2077 då spelet genomgående var buggigt och till Playstation 4 samt Xbox One i princip ospelbart. CD Projekt Red har gjort avbön och arbetar nu för fullt på att rädda och patcha Cyberpunk 2077, men även om både fans och personer från spelindustrin har varit hårda mot utvecklarna, så har de även folk som står upp för dem. Till exempel svenska It Takes Two-skaparen Josef Fares.
Fares kommenterade saken i en intervju nyligen med The Game Award-värden Geoff Keighley på Twitter Spaces, och säger att naturligtvis ett ofärdigt spel såklart förtjänar kritik, men att reaktionen var alltför aggressiv och gick överstyr. Det finns många utmaningar med att producera spel mitt i corona-pandemin, och hela spelbranschen påverkas av omständigheterna. Spel skjuts upp till höger och vänster, och det kan omöjligt vara lätt för en så stor utvecklare med ett så ambitiöst projekt under denna tid.
Vissa CD Project Red-utvecklare fick motta dödshot efter den misslyckade lanseringen av Cyberpunk 2077, och till och med Playstation-chefen Jim Ryan har kommenterat saken i negativa ordalag. Fares kallar allt detta för en "häxjakt" och säger att folk var tvungna att bli av med sin ilska över spelet på något sätt, vilket slutade orättvist.
Har Fares en poäng, tycker du?
Tack The Gamer