Svenska
Gamereactor
nyheter
Marvel's Avengers

Marvel's Avengers blir mer tidskrävande den 18 mars

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Marvel's Avengers fick tämligen blandade betyg när det släpptes, och många har hoppats på att krafttag ska tas för att fixa till det. Därför var det med stor förhoppning vi läste rubriken "Upcoming Cosmetic and XP Rework" i spelets officiella blogg. Ska Square Enix äntligen starta pånyttfödelsen? Nej, snarare tvärtom, verkar det som.

De förändringar Marvel's Avengers kommer att få i och med uppdateringen den 18 mars, verkar snarare göra spelet mer tidskrävande. Istället för dagens linjära erfarenhetssystem där det krävs lika många erfarenhetspoäng för att gå från nivå 1 till 2 som att gå från 26 till 27, kommer uppdateringen att ändra detta till ett mer progressivt system som mer liknar majoriteten av rollspelen. Specifikt kommer det att krävas ett ökande antal erfarenhetspoäng för att gå från level 25 och framåt. Motivering? Utvecklarna säger att det nuvarande systemet har problem med takten, på grund av att färdighetspoäng "being rewarded too fast". Det här ska tydligen förvirra och överväldiga nya spelare. Kanske är detta vad Ubisoft borde ha sagt när somliga misstänkte att det tar lång tid att levla upp i de senaste Assassin's Creed-spelen för att företaget vill sälja så kallade "XP Booster"-paket. Självklart borde Ubisoft bara gett beskedet att det krävs massiv grinding eftersom vi skulle bli överväldigade annars...

Men att Marvel's Avengers nu kommer kräva mer grinding är faktiskt inte det mest kontroversiella. Dagens kosmetikasystem har sina problem, men en sak som faktiskt fungerar väl är att vissa skins, emotes och namnskyltar finns i slumpmässiga så kallade Strongboxes under uppdragen och ges som belöningar. Square Enix håller dock inte med, för den 18 mars kommer det inte längre vara möjligt att hitta kosmetiska saker i lådorna längre, detta eftersom företaget vill öka "more player agency and clarity about how to obtain them by removing randomness from the process". Det första som görs för att fixa detta är att ta bort slumpmässiga kosmetiska belöningar. Istället kommer föremålen som påverkas av detta att finnas tillgängliga hos damen som säljer sådana i spelet, medan chansen att hitta fler Units i lådorna kommer att öka. Detta tvingar oss att använda spelets Units-valuta för att köpa kosmetiska prylar. Kalla oss cyniska, men den sista delen där får det att låta som om Square Enix är mer intresserade av att tvinga oss att spendera mer tid i spelet för att få de bästa sakerna.

Att faktiskt kunna bestämma vad du får för att spendera extra timmar i Marvel's Avengers låter i praktiken bra, men om de verkligen bara ville göra spelet mer givande, kunde Square Enix bara ha gjort dessa kosmetiska föremål tillgängliga hos återförsäljaren medan de fortfarande finns kvar som slumpmässiga belöningar. Med förändringarna i både erfarenhetssystemet och de kosmetiska belöningarna låter det dock som om målet bara är att tvinga spelare att spendera mer tid med något som redan fått en hel del kritik för att det inte är tillräckligt roligt.

Tror du att detta är rätt sätt för att attrahera fler att skaffa Marvel's Avengers?

Marvel's Avengers

Relaterade texter



Loading next content