Svenska
Gamereactor
nyheter

Bethesda-uppköpet var en av anledningarna till att Google stoppade sin spelutveckling

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Redan innan Stadia släppts var det många olyckskorpar som inte trodde på konceptet då Google, trots evighetsdjupa fickor, inte brukar ha tålamod med sådant som inte blir en succé direkt. Men under dess första år var det mycket som såg lovande ut med klokt agerande och lovande besked från Google. Tills för två veckor sedan då de plötsligt meddelade att de lägger ner den egna spelutvecklingen, något som knappast ledde till ökat förtroende för deras satsning.

I en intressant artikel hos Kotaku har de nu rotat mer i saken, och hittat ett par intressanta detaljer. Bland annat avslöjar Stadia-chefen Phil Harrison under en frågestund med de anställda att "creating best-in-class games from the ground up takes many years and significant investment, and the cost is going up exponentially".

Han fortsatte sedan med att förklara att det faktum att Microsoft köpt upp flera utvecklare och framför allt Bethesda var en av orsakerna till att Stadia-avdelningens spelutveckling lades ner. Med tanke på att Xbox-bossen Phil Spencer tidigare sagt han anser Amazon och Google vara större konkurrenter för Xbox än Playstation, får man anta att Stadias avslutade spelutveckling är något de arbetat mot och inte sörjer alltför mycket.

Bethesda-uppköpet var en av anledningarna till att Google stoppade sin spelutveckling


Loading next content