Svenska
Gamereactor
nyheter
Mass Effect: Legendary Edition

Planen var från början att skapa Mass Effect: Legendary Edition i Unreal 4

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När vi nyligen fick kika på Biowares kommande Mass Effect: Legendary Edition, var de noga med att påpeka att det inte handlade om en remake, utan en remaster. Den stora skillnaden är naturligtvis att en remake återskapar spelet från grunden, medan en remaster är baserad på spelets ursprungliga kod och förbättrar spelet med modern teknik. De hade dock en orsak till att göra på det här viset, och project director Mac Walters förklarade varför de inte gjorde remaster-versionen i Unreal 4-grafikmotorn utan i urgamla Unreal 3:

"One of the things we did early on, was talk to the people at Epic. We said 'what would this look like if we brought it into Unreal 4?' It very quickly became clear that that level of jump would really change fundamentally what the trilogy was, how it felt, and how it played."

Eftersom kodandet också skiljer sig mellan Unreal 3 till Unreal 4, hade spelet blivit ett annat. Walters berättar:

"It's a visual scripting language in Unreal 3. There's no real copy/paste for that to go into Unreal 4, which means every moment, every scene, everything would've had to have essentially been redone from scratch. We knew at that point we would really sort of start to take away the essence and the spirit of what the trilogy was."

Hade du hellre velat att de gjorde en rejäl remake, eller är detta gott nog, tycker du?

Mass Effect: Legendary Edition

Relaterade texter

Mass Effect: Legendary EditionScore

Mass Effect: Legendary Edition

RECENSION. Skrivet av Måns Lindman

En redan legendarisk trilogi blir ännu bättre i ny uppdaterad version och nykomlingen Måns Lindman har delat ut betyg efter ett par svettiga rymddygn...



Loading next content