Bloober Teams skräckäventyr The Medium var tänkt att lanseras tillsammans med Xbox Series S/X, och det var dessutom ett av de första spelen som utannonserades till Microsofts nya konsolduo. Men corona-pandemin har påverkat praktiskt taget alla spels utveckling i år och The Medium är inget undantag.
Det försenades därför till december, men efter att Cyberpunk 2077 flyttats till samma datum, bestämde sig utvecklarna för att ge sig ytterligare tid att polera och därför kommer det nu istället den 28 januari. När GamingBolt nyligen intervjuade utvecklarna, så frågade de om längden på äventyret. De fick svaret att vi kan räkna med åtta till tio timmar.
De passade även på att få veta mer om The Mediums nyskapande 'dual reality'-koncept, villket är vad som förhindrar att spelet kommer till Xbox One. Bloober Team förklarade:
"The main belief of the game is duality and providing different points of view, starting from story to gameplay ending, which is why dual reality gameplay is one of the foundations of The Medium. The game does not appear with dual reality gameplay all the time as players can expect to play in it about 33% of the game, while the rest of the game takes place within a single reality, either in the real world or in the spiritual world.
This is to constantly surprise players in which world they are currently in, and it also aims to pose new challenges - how can players use the world to their advantage? At some points in the game, the player will be able to move from the real world to the spiritual world in specifically designated places. It will not be possible to switch between worlds at any time in the game since the whole game is designed in that new gameplay mechanics can be discovered within their own realities as well as with each other during dual reality gameplay."
De lät även avslöja att de inspirerats av klassiska skräckserier som Resident Evil och Silent Hill, något som bland annat betyder fasta kameravinklar. Låter väl som något för skräckfans att se fram emot nästa år?