Den här nyheten innehåller stora spoilers!
Storyn i The Last of Us: Part II var väldigt mörkt och gick i en riktning som gjorde många fans upprörda. Hur det hade låtit om slutet i spelet fått vara så som Naughty Dog ursprungligen planerat, vågar vi knappt ens tänka på.
Spelets creative director Neil Druckmann och narrative lead Halley Gross medverkade nyligen i Game Informers podcast och berättar där att tanken från början var att låta Ellie döda Abby. Teamet bestämde sig till slut för att det skulle bli för nattsvart, och lät därför Abby leva:
"We did a lot of iterations on what that last act looked like, but the final beat was that Ellie would kill Abby. About halfway through production, we changed that and had Ellie let go at the last second to [illustrate] that some little part of the old Ellie, the Ellie with humanity, the Ellie that is impacted by Joel, still exists within this character who has been so overtaken by her quest for revenge."
Vad vi tyckte om The Last of Us: Part II kan du läsa i vår recension. Vad tycker du om det tilltänkta slutet i spelet jämfört med det som faktiskt användes?
Tack Gamespot