Svenska
Gamereactor
nyheter

Sony: Det blir dyrare att utveckla till Playstation 5

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Under 8 och 16 bit-erorna var det tämligen enkelt att utveckla spel. Grafiken var lågupplöst, ljudet enkelt och teamen följdaktligen små. Sedan dess har spelen vuxit för varje ny generation, sett till både innehåll och mängden detaljerad grafik, och om Sony Interactive Entertainment-chefen Jim Ryan får rätt, så gäller detta även för Playstation 5.

I en intervju med Games Industry, säger han:

"I think, to the extent that the technology enables the graphics side of it to become more interesting and life-like, [the games] will become slightly more human intensive and capital intensive to produce. So, yes, we think there probably will be an increase in development budgets.

We don't see it as being a massive increase, and that's why we want to do more faster than we have ever done before, to provide a fertile install base for people who make games to be able to monetise against.

If we can keep pace with a likely increase in development costs, then the industry can continue to prosper."

Det är värt att notera att medan Ryan givetvis pratar om Playstation 5, så gäller det med största sannolikhet även PC och Xbox Series X.

Sony: Det blir dyrare att utveckla till Playstation 5


Loading next content