Svenska
Gamereactor
nyheter
The Last of Us: Part II

Utvecklare: Naughty Dog pysslar med hot och utpressning

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det här med så kallad crunch-kultur har är något som allt oftare fått kritik för hur det bränner ut anställda och förstör deras sociala liv. Nu har Kotakus nyhetsredaktör Jason Schreier publicerat en lång rapport som berättar om grava missförhållanden hos Naughty Dog, vilket också lär vara en av orsakerna till att The Last of Us: Part 2 försenades.

Efter att rapporten publicerats har nu animatören Jonathan Cooper, en veteran inom spelvärlden som tidigare arbetat för just Naughty Dog, via en serie tweets (sammanfattat på Resetera) berättat om sina erfarenheter från studion och skriver att anställda kunde få arbeta alldeles för många timmar i veckan, även om han själv slapp göra fler än 55. Tydligen är det här tillvägagångssättet med kraftig beordrad övertid vanligt inom Naughty Dog.

Cooper berättar även om kollegor som hamnat på sjukhus efter att ha fått nervösa sammanbrott eller av utmattning av ohållbara arbetstider. När det kommer till orsakerna till varför Cooper lämnade studion, är han förvånansvärt kritisk och säger att de numera har svårt att ens anställa folk:

"The reason I left is because I only want to work with the best. That is no longer Naughty Dog. Their reputation for crunch within LA is so bad it was near impossible to hire seasoned contract game animators to close out the project. As such we loaded up on film animators."

Cooper avslöjar även att Naughty Dog pysslar med rena hot, möjligen olagliga, för att deras arbetsmetoder inte ska läcka ut:

"When I left Naughty Dog late last year they threatened to withhold my final paycheck until I signed additional paperwork stating I wouldn't share their production practices. They finally relented when I assured them that was most likely illegal..."

Cooper avslutar sin svavelosande tirad med att hävda att Naughty Dog jobbar efter mallar med extremt mycket fokusgrupper, och säger att deras framgångar mer än något annat beror på Sonys stora plånbok:

"Ultimately, ND's linear games have a formula and they focus-test the shit out of them. While talented, their success is due in large part to Sony's deep pockets funding delays rather than skill alone. A more senior team would have shipped TLOU2 a year ago."

Naughty Dog själva har inte bemött dessa allvarliga anklagelser ännu, men Jonathan Cooper har stor respekt inom spelvärlden och det är såklart bra att han belyser missförhållanden som dessa.

The Last of Us: Part II
Kvaliteten i Uncharted och The Last of Us beror nästan enbart på Sonys stora plånbok och inte på talang, menar Jonathan Cooper.

Relaterade texter

The Last of Us: Part IIScore

The Last of Us: Part II

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Sju år efter det första spelet är Ellie och Joel tillbaka för att göra chefredaktör Hegevall gråtmild och förstummad, igen. Detta är vår recension av tidernas mest vågade uppföljare...



Loading next content