Dying Light blev en riktig praktsuccé, mycket tack vare originellt användande av parkour och möjligheterna att ta sig runt i världen, något som senare gick ännu lättare tack vare en änterhake som lades till. Änterhaken är som väntat tillbaka i Dying Light 2, men den här gången är den mer realistiskt utformad.
I en intervju hos VG247 berättar senior game designer Bartosz Kulon, att det måste finnas höga byggnader eller liknande omkring dig, för att du ska kunna nyttja änterhaken,som alltså måste kunna fästas i något:
"It's more physics-based. Like a Tarzan or Spider-Man thing. It won't be abused because you have to have something above you to swing from. It was our first attempt, and I made a lot of mistakes doing that. In Dying Light 2 it's way better optimised, more precise, and actually a bit more complicated, but it helps us in different ways we couldn't achieve in the first game. When I played a lot of Dying Light 1, I felt that the bounciness of the character was something that wasn't that realistic. I spent 6,000 hours in Dying Light, so I see a lot of things that normal people don't see."
Här nedan hittar du en gameplay-demonstration av just änterhaken, som alltså ger en försmak av hur det kommer fungera.