Under Blizzcon för ett par dagar sen avtäcktes Overwatch 2. Föga förvånansvärt ska väl tilläggas med tanke på att mycket redan hade läckt ut. Det mesta som visades upp hade tidigare redan florerat omkring på nätet till Jeff Kaplans, Overwatch 2s spelregissör, besvikelse.
Det är allt svårare hålla större projekt hemliga och i en intervju med Kotaku Australia meddelar Kaplan att läckorna genererade negativa, demoraliserande konsekvenser på utveckligslaget. Han menar att det värsta med läckor är att de tas ur kontext och publiken drar alltid förhastade och värsta tänkbara slutsatser utav det.
"When you're trying so hard to deliver something for somebody and to have it be spoiled in a way that's not coherent... That's the part that bothers us the most, where people are not given all the information and all of the context that they need to understand what we're doing."
"Our artists are heartbroken: They take such care to make the art look beautiful, and then we get some crappy version of what the art looks like ... and then people are like, 'I don't know it doesn't look that good' and we're like, no it does, it looks amazing! It's just a crappy screenshot that someone took, so it can be a bit demoralising. But my interactions with everybody on the team today is everybody's on cloud nine."
Hur spelindustrin kan framgångsrikt motarbeta fortsatt spridning av läckor är en svårbesvarad fråga. Men vi här på redaktionen ser hur som helst med spänning fram emot vad det talangfulla utvecklingslaget bakom Overwatch 2 kommer att lyckas framställa. Sympatiserar du med Jeff Kaplans och hans team?