Svenska
Gamereactor
nyheter
Guild Wars 2

Guild Wars 2-studion sparkar två anställda efter Twitter-dispyt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det började tämligen oskyldigt när Guild Wars 2-författaren Jessica Price valde att, via Twitter, berätta om hur hon själv uppfattande skillnaden med att skapa spelkaraktärer för ett onlinerollspel kontra ett singleplayer-dito. Price tyckte nämligen att det förstnämnda är en betydligt klurigare nöt att knäcka då mycket av spelarnas egen personlighet måste få lov att lysa igenom då karaktärerna ska verka i en uppkoppland och delade spelvärld. Det hela hettade dock till tämligen snabbt när en av ArenaNets "Content Creators" (kallad Deroir) valde att lufta sin egen åsikt i ämnet genom att bland annat föreslå grenade konversationer som ett sätt att låta spelare skapa sin egen historia, men Price var allt annat än nöjd över kommentaren:

"thanks for trying to tell me what we do internally, my dude"

Price retweetade sedan Deroirs förslag tillsammans med ett par egna, väl valda ord:

"Today in being a female game dev:
Allow me--a person who does not work with you--explain to you how you do your job."

"like, the next rando asshat who attempts to explain the concept of branching dialogue to me--as if, you know, having worked in game narrative for a fucking DECADE, I have never heard of it--is getting instablocked. PSA."

Deroir bad därefter om ursäkt, även om man lätt kunde tyda att Prices svar inte föll i god jord:

"You getting mad at my obvious attempt at creating dialogue and discussion with you, instead of just replying that I am wrong or otherwise correct me in my false assumptions, is really just disheartening for me. You do you though. I'm sorry if it offended. I'll leave you to it."

ArenaNet-ledningen har slutligen inte uppskattat hur Price och hennes kollega Peter Fries (som backade upp Jessica på Twitter) har hanterat situationen i fråga och överhuvudet Mike O'Brien har därför valt att sparka båda två med följande motivering:

"Recently two of our employees failed to uphold our standards of communicating with players. Their attacks on the community were unacceptable. As a result, they're no longer with the company.

I want to be clear that the statements they made do not reflect the views of ArenaNet at all. As a company we always strive to have a collaborative relationship with the Guild Wars community. We value your input. We make this game for you."

Guild Wars 2
Well, that escalated quickly...

Tack, VG24/7

Relaterade texter

Guild Wars 2Score

Guild Wars 2

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Redaktionens fanatiska onlinerollspelare Oskar Nyström har testat grundligt och vet nu precis vad Tyria har att bjuda på

0
Rapport: Guild Wars 3 har fått grönt ljus

Rapport: Guild Wars 3 har fått grönt ljus

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Guild Wars 2 släpptes redan 2012, och även om detta onlinerollspel fått mycket innehåll sedan dess, har fansen undrat när eller till och med om Guild Wars 3 någonsin...



Loading next content