Mass Effect: Andromeda var under utveckling länge, men möttes vid lanseringen av betyg som nog var lägre än de flesta räknat med - och har sedan dess även sålt sämre. En av anledningarna till att spelet helt enkelt inte kändes så polerat som det kanske borde har nu dykt upp, då det visar sig att huvuddelen av spelet snickrades ihop på bara 18 månader.
Det är Kotaku som publicerar en rapport som visar hur utvecklingen var problemkantad med bland annat byte av director, fler omgörningar, tekniska utmaningar och annat strul som hämmade. Tydligen var tanken att spelet delvis skulle ha framslumpat innehåll till och med år 2015, då teamet insåg att det helt enkelt inte skulle fungera särskilt bra.
Då gjordes det om till att inkludera 30 planeter, vilket senare fick göras om igen till sju. Bland annat handlar problemen om att Frostbite Engine helt enkelt inte är särskilt lämpad för rollspel. I slutändan gjordes alltså lejonparten av spelet på bara ett och ett halvt år, och tyvärr får vi väl säga att det märks, eller vad säger du?
Här är länken till vår recension av Mass Effect: Andromeda.