Vi vet alla turerna kring onlinerollspelet som skulle ta över tronen från World of Warcraft (som regerat genren sedan 2004, sjukt nog). Titan hette det och ryktades vara ett Starcraft-inspirerat sci fi-äventyr proppat med färgstarka karaktärer och personlighet. Men Titan hemlighölls i åratal och när det väl skulle utannonseras fick vi istället Overwatch, det kommande multiplayer-actionliret som agerade skrotupplag för Titans räkning då Blizzard tog mycket av det som fungerade i onlinerollspelet (karaktärsdesign / miljödesign, främst) och pulade in det i Overwatch.
Vi kan därmed, med stor säkerhet, slå fast att Titan inte fungerade särskilt bra, annars skulle Blizzard såklart aldrig slängt stora delar av spelet. Nu har Blizzards Overwatch-designer Jeff Kaplan pratat lite med Gamespot om Titan och om hur projektet var ett riktigt praktfiasko:
"You had a really amazing group that was working on Titan. They were really talented individuals, but we failed horrifically in every way. In every way that a project can fail. It was devastating. I think there was this inward embarrassment of like, 'No, we need to prove that we're worthy of being at Blizzard too. We can make something that makes the company proud."
Ouch!