
Yager fick uppdraget att utveckla en uppföljare till smygsuccén Dead Island efter att de briljerat med Spec Ops: The Line. Ett uppdrag som studion tog på största möjliga allvar och av det vi fick se under vårt 2014-besök hemma hos Yager såg Dead Island 2 ut att bli cirka 188 000 gånger trevligare än det första spelet. Men så lyckades de missa ett par av sina del-deadlines och Deep Silver fick nog. Projektet slets ur Yagers händer och gavs till en annan (ännu ej utannonserad) utvecklare. Nu har studions "managing director" Timo Ullmann pratat lite om detta med tidningen Games Industry International.
"Having a project cancelled in such a late state is a catastrophic event on so many different levels. It really is the worst possible outcome. Everybody involved loses. But i really don't blame them, and we wish them all the best. It's tough, and not being given the chance to finish Dead Island 2, that... that hurts, you know? Right after the announcement a part of the team was a bit shell-shocked, of course, but you have to motivate yourself to keep going. Cancellation of projects, especially if the stakes are so high, is not unheard of. It hurt us, yes, but it happens."
Länk till intervjun i sin helhet.
Loading next content