Facepunch Studios omåttligt populära Early Access-spel Rust började sin bana som något annat än den zombiemysiga överlevnadsfest som det idag är. Enligt producenten Garry Newman började teamet arbeta på ett Hitman-liknande spel med samma typ av öppna, fria, sandlådeupplägg som i Grand Theft Auto. Projektet gick under arbetsnamnet Cash 4 Kills och tanken var att spelaren skulle kunna röra sig fritt i en gigantisk värld med diverse uppdrag att utföra, däribland lönnmörda högt uppsatta politiker. I en intervju med PCGamesN berättar Newman följande:
"The one thing we don't like about the latest Hitman games is that the game seems to be about finding out what the level designer wants you to do, rather than just working out the best place to kill a guy. We wanted it to be all free-form, with bullet entry stats, bonuses for clean kills and for being unspotted, shareable replays, then cash rewards in a backend that you could use to buy new weapons, etc. So you'd only get one chance at a kill and if you fucked it up you couldn't replay, you'd have to wait for the next contract via your real email."
Låter högintressant anser vi på redaktionen...