Svenska
nyheter

Microsoft: Fördubblad Xbox One-prestanda med DirectX 12

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

När Microsoft under förra veckans utvecklarkonferens Build 2014 i San Francisco lät avtäcka nästa iteration av grafikramverket DirectX var det med löften om kraftigt ökad prestanda och utökad kontroll för utvecklare. DirectX 12 utlovades bland annat att med hjälp av flertalet innovationer kunna fördubbla prestandan hos Xbox One.

Detta åstadkoms huvudsakligen genom att till fullo utnyttja samtliga processorkärnor, något DirectX aldrig tidigare gjort, men den påtagliga prestandaökningen är inte helt utan nackdelar. Eftersom DirectX 12 kommer vara tillgängligt på alla grafikkort med stöd för DirectX 11 finns det en överhängande risk för överhettningsproblem när korten nu sliter dubbelt så mycket.

Stardocks VD och grundare Brad Wardell berättar i en artikel på Neowin hur det nya grafikramverket kommer påverka utvecklare:

"In addition, while DirectX 11 was a relatively plug and play experience for developers, DirectX 12 puts a much greater emphasis on developer control. Developers can and are expected to manage conflicts and low level pipelining to make the most of the new platform. This is a good thing for experienced graphics developers but will put less experienced developers at a disadvantage."

DirectX 12 kommer inom en inte alltför avlägsen framtid göras tillgängligt på både Xbox One, Windows Phone och Windows-datorer.

Microsoft: Fördubblad Xbox One-prestanda med DirectX 12


Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy