Svenska
Gamereactor
nyheter
Apex Legends

Apex Legends har dragit in 20 miljarder i ren vinst

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Pandemi och en inflation som just nu är den högsta på flera decennier hindrar inte folk från att fortsätta putta in slantar i Respawn och EAs free-to-play-shooter Apex Legends. Två miljarder dollar, eller cirka 20 miljarder svenska kronor har man nu håvat in som ren vinst och det är både imponerande och skrämmande. Det här är dock en utveckling som har pågått under många år och nu börjar vi på riktigt se resultatet.

När Bungie lanserade Destiny i 2014 så lades grunden. Det var det första stora spelet som inte var ett MMORPG men ändå krävde att man som spelare var uppkopplad. När Destiny sedan visade sig vara en braksuccé så var inte konkurrenterna sena att hoppa in i matchen med sina egna live-service-titlar. Ubisoft med Tom Clancy's The Division, Rockstar med Grand Theft Auto Online och EA med Apex Legend och trots att det är stora skillnader i gameplay så delar de ändå många attribut, såsom en intäktsgenerering som fokuserar på battle passes, nedladdningsbart innehåll man måste betala för och förstås mängder av möjligheter till att spendera pengar på mikrotransaktioner, både kosmetiska och pay-to-win. Det är här utvecklarna lägger sitt stora fokus, att möjliggöra pengatransaktioner. Activision Blizzard och Ubisoft har tidigare redovisat stora siffror för sina "games as a service"-titlar, där till exempel de förstnämnda tjänade över 5 miljarder på enbart mikrotransaktioner i Call of Duty: Warzone och Warcraft.

Det är i den senaste kvartalsrapporten som Electronic Arts avslöjar att över 70% av utvecklarens inkomster kommer från live-service-titlar. I dessa ingår ett antal spel, såsom FIFA Ultimate Team, Battlefield 5 och Apex Legends. Just det sistnämnda står nu för den allra största andelen och har alltså dragit in hela 2 miljarder dollar i vinst för speljätten sedan det lanserades 2019 och det är en siffra som hela tiden växer. Enligt EA:s ekonomichef, Chris Suh så har ökningen varit 40 % det här året jämfört med föregående och prognosen säger att Apex Legends kommer att landa på 1 miljard dollar per år.

Med sådana siffror så är det fullt förståeligt att många utvecklare söker sig dit, till live-service. Playstations VD, Jim Ryan har tidigare sagt att han är helt övertygad om att formatet kommer att slå alla typer av nuvarande prenumerationstjänster och att Sony därför planerar att ha släppt tio live-service-titlar tills år 2026.

Det är dock viktigt att tillägga att det är av vital vikt att företagen gör detta på rätt sätt, annars kan kostnaden bli betydligt högre än en eventuell vinst. Square Enix sålde nyligen av Crystal Dynamics, Eidos och Square Enix Montreal och det spekuleras i att anledningen var för att täcka upp för den massiva förlust man gjorde på kraftigt underpresterande Marvel's Avengers. Ett spel som sågades vid fotknölarna av både kritiker och spelare men inte heller Guardians of the Galaxy, som ändå anses vara ett bra spel säljer bra och har gått med ordentlig förlust. Sedan har vi såklart Babylon's Fall som efter två månader ute på marknaden vid ett tillfälle hade en ensam stackars spelare på Steam, något som ägde rum under det numera historiska datumet 3:e maj. Vi skall heller inte glömma Anthem, Fallout 76 och nu senast Battlefield 2042. Samtliga i katastrofala skick vid release. När det görs "rätt" dock, då tycks det inte finnas några gränser för hur mycket kosing som ryms i kassakistorna.

Apex Legends
"JAG ÄLSKAR PEEENGAAAAAAAAAAAAR!!!"

Relaterade texter

Apex LegendsScore

Apex Legends

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim "Battle Royale-kungen" Orremark har spelat hundratals matcher i Respawns nysläppta gratisspel, här kommer betyget...



Loading next content