Förra THQ-bossen Jason Rubin skrev en intressant kolumn hos GamesIndustry.biz om de förhållanden Metro: Last Light-utvecklarna 4A Games hade att arbeta under.
Rubin går detaljerat igenom hur de ukrainska studion fick tampas med strömavbrott, trångboddhet på kontoret och svårigheter med att få fram utvecklingskit utan att behöva muta tullpersonal (som annars kunde hålla på eller stjäla grejerna). Rubin berättar även att teamet jobbade på en budget som är runt en tiondel av vad konkurrenter har till sitt förfogande.
Han skriver bland annat: "If 4A had been given a more competitive budget, in a saner environment, hadn't wasted a year-plus chasing the irrational requirement of THQ's original producers to fit multiplayer and co-op into the same deadline and budget(!), hadn't had to deal with the transition to a new publisher in the crucial few months before final, what could 4A have created?"
Allt som allt en intressant inblick i spelutveckling i andra länder, och kanske något värt att tänka på när man betraktar Metro: Last Light. Ni har väl förresten läst vår feta recension?