Medan Oddworld: Soulstorm var under utveckling tog Sony kontakt med studion bakom spelet, Oddworld Inhabitants, och föreslog att de för en okänd summa pengar skulle erbjuda spelet till Playstation 5 via PS Plus i januari 2021 - vilket var den månad då spelet skulle släppas.
Vid den tiden fanns inte många konsoler ute bland konsumenterna ännu, och studioproducenten Lorne Lanning berättar i en intervju hos Xbox Expansion Pass att de uppskattade att det relativt lilla antalet potentiellt sålda kopior (studion räknade med att de skulle tappa runt 50 000 exemplar) skulle ge mindre intäkter än vad de skulle få från Sony i en klumpsumma.
Så de sa ja, men på grund av covid-19 blev spelet försenat till april 2021, och då fanns det betydligt fler Playstation 5-konsoler ute. Det slutade med att det laddades ner över fyra miljoner gånger, och extremt få köpte spelet till fullt pris på plattformen efteråt.
Lanning kallar avtalet med Sony för "devastating", men berättade inte hur det sålt till andra format sedan tidsexklusiviteten var över.