Svenska
Gamereactor
nyheter
Elden Ring

Spelare varvar Elden Ring utan att ta någon form av skada

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Man vet att det kommer att hända. Så fort ett spel klassificeras som svårt väcks instinkten hos människan. Då räcker inte normalgraden av svårighet till längre. Nej, då åker allsköns kontroller fram. Dansmattor, motorsågar, trummor, fiskespön och frukter, alla har de används för att klara av svåra spel men sedan har vi den andra kategorin, den som innefattar speedrunners, pacifist runners och no-hit runners. De som har gett sig tusan på att ta sig igenom aktuellt spel så snabbt som möjligt, utan att utdela någon skada eller utan att själv ta någon skada och nu har det sistnämnda inträffat i Elden Ring.

Det var inget aprilskämt men just den 1:a april lyckades Twitch-streamern Seki efter otaliga försök till slut med det som nu anses vara den första "no-hit/no-damage"-rundan någonsin. Hans resa genom landet däremellan varade i knappa tre timmar och under dessa timmar tog han alltså ingen skada överhuvudtaget. Rekordet sattes i en livestream och Seki slängde sedan upp sin bedrift på Twitter, varpå några påpekade att GinoMachino minsann redan i mars genomförde en likadan utmaning. Enligt rekordhållaren själv skiljer sig dock dessa åt på flera punkter. Framför allt var GinoMachinos runda "bara" en no-hit. Det vill säga att skador från omvärlden var tillåtna. Så som skada från fall, giftmoln och annat som inte är ett direkt resultat av fienders vapen medan Seki inte tog någon form av skada. Och det är ju bara att tänka på hur många gånger man själv har råkat hoppa ner från en lite för hög avsats och sett livmätaren skala av en liten procent eller mitt i natten råkat trampa rätt ner i ett kärr med förorenat vatten. Varje gång detta hände var Seki alltså tvungen att starta om hela spelet och börja om från början igen. Livmätaren rör sig inte en enda gång under hela förloppet, med ett undantag. Det var vid ett tillfälle när han plockade upp en talisman som ökade hans HP, då ser det ut som om att han tagit skada men det beror enbart på att talismanen inte fyller upp den nya, längre hälsostapeln.

Enligt Seki, som har genomfört den här typen av genomspelningar i tidigare FromSoftware-lir så tog det över 130 timmar för honom i förberedelser med planering, träning och förstås mängder av försök. Valet av karaktär blev en dexterity/intelligence build med Moonveil Katana. Han använde också besvärjelsen Rock Sling för att kunna skingra större ansamlingar fiender på avstånd. Det är förstås en bedrift värd namnet och på frågan om vad som var det enskilt svåraste momentet i spelet så svarar han odramatiskt slutbossen, som tog dussintals timmar att få ner. Då skall man ha med sig att efter varje misslyckat försök så var han alltså tvungen att börja om igen. Själv sitter man och sliter sitt i hår i frustration över General Radahn efter cirka 50 timmar.

Här kan man se hela genomspelningen!

Elden Ring

Relaterade texter

Elden RingScore

Elden Ring

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Två år, åtta månader och 14 dagar. Så längesen var det From Software presenterade sitt nya projekt under E3 2019, och nu har vi på Gamereactor äntligen fått besöka landet "Däremellan" för att få svar på frågan vi grubblat på sedan dess - Hur bra är Elden Ring?

1
Elden Ring släpps som manga

Elden Ring släpps som manga

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det verkar i princip bli en återberättelse av din resa mot att bli Elden Lord, men med mycket färre skyltar som visar "dog?"



Loading next content